Benieuwd naar meer?
Stuur ons je e-mailadres en/of telefoonnummer en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Digital marketing zonder data is als het weer bepalen zonder een weersatelliet en meetinstrumenten. Wat bedoelen wij hiermee? Zonder de juiste gegevens is je kans van slagen in je beslissingen zeer klein. Deze kans van slagen wil je uiteraard zo hoog mogelijk hebben. Met een beetje nattevingerwerk kom je daar niet ver mee. Je kunt namelijk door het opsteken van een bevochtigde vinger het gevoel van de windrichting en windkracht bepalen maar het is geen nauwkeurige meting. Het biedt ook geen lange termijn meting. Met de juiste data en inzichten heb je als organisatie goud in handen. Met die goud in houden kun je een effectievere data gedreven aanpak maken voor de conversieoptimalisatie.
Een conversie is het behalen van een doel. Dit kan bijvoorbeeld een bestelling, betaling of inschrijving zijn. Deze doelen kunnen verschillen op je website en je online marketing-kanalen. We maken hier een onderscheid in micro- en macroconversies.
Het meetbaar maken van deze conversies biedt veel inzichten in het gedrag van bezoekers. Met deze inzichten kun je aan de slag gaan met het optimaliseren van je website, content of online marketing-kanalen.
Conversieoptimalisatie is het proces waarbij hypothesen worden getest op basis van de elementen van je website. Dit wordt gedaan met als uiteindelijk doel het verhogen van het percentage bezoekers dat de gewenste actie onderneemt. Het optimaliseren van je conversies doe je in 5 stappen:
1. Bepaal je doel
2. Maak een nulmeting
3. Vorm een hypothese
4. Ontwerp je test
5. Analyseer je gegevens
Eigenlijk voegen we daar nog een laatste stap aan toe, namelijk: verbeteren. Dit zou je als een continu draaiende cirkel moeten zien.
Bedrijven die experiment-gedreven werken groeien harder en zijn toekomstbestendig. Waarom is dit belangrijk? Omdat klantbehoeften en klantgedrag continu veranderen. Op basis van die ontwikkelingen is het essentieel om de volgende zaken in de gaten te houden:
Het voorbeeld die in de introductie is gegeven over het bepalen van het weer is ook een belangrijke factor over waarom conversieoptimalisatie belangrijk is. Zo worden er minder besluiten op basis van onderbuikgevoel genomen, maar meer op basis van feiten.
Veel gegevens kun je meten met Google Analytics. Maar het is ook verstandig om het daadwerkelijke gedrag van je bezoekers te onderzoeken. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van heatmaps. Hierdoor krijg je in kaart welke elementen op je website de aandacht trekken en welke juist niet. Met deze inzichten kun je conversies optimaliseren op je website. Verder moet je conversieoptimalisatie-experimenten uitvoeren. Deze dienen gemiddeld 4 weken te lopen. In het geval van de website kun je de manier waarop content wordt weergegeven of een belangrijke button veranderen om belangrijke informatie te testen.
Een handige tool om dit snel te testen is Google Optimize. Het biedt A/B-tests, website tests en omleidingstests aan voor de content op je website. Hiermee kun je testen wat het best werkt voor jouw bezoekers. Daarnaast is het standaard geïntegreerd met Google Analytics, zodat je snel inziet hoe je jouw website kunt verbeteren.
Wil jij ook een effectieve data gedreven aanpak door conversieoptimalisatie? Neem dan contact met ons op.
Stuur ons je e-mailadres en/of telefoonnummer en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!