arrow_drop_up arrow_drop_down
Data gedreven marketing in de customer journey
30 november 2020 

Data gedreven marketing in de customer journey

Hoe ga jij in 2021 de volgende stap zetten om je online aanwezigheid te verbeteren? Vooral nu tijdens onzekere tijden merken we dat enorm veel bedrijven een digitaal omslagpunt moeten maken. Online marketing en daarmee data gedreven marketing wordt steeds belangrijker in deze digitale wereld. Onderzoek onder online marketeers toont aan dat beter gebruik maken van data topprioriteit heeft in de verdere ontwikkeling van marketingorganisaties. Waarom? Omdat door het gebruikmaken van data je relevanter kunt communiceren in de customer journey van de doelgroep. Hiervoor is het belangrijk om de customer journey meetbaar te maken. In deze blog lees je hoe je dit doet.

Wat betekent data driven marketing in de customer journey?

Data driven marketing houdt in dat je doordachte beslissingen neemt op basis van beschikbare informatie/cijfers. Wat data driven marketing betekent in de customer journey is het continu optimaliseren van de totale gebruikerservaring (User Experience). Dit gaat meestal hand in hand met conversie optimalisatie. De toevoegde waarde van data driven marketing in de gehele customer journey is dat er real-time op een persoonlijke manier gecommuniceerd wordt met prospects en klanten. Door creativiteit toe te voegen aan data en technologie zien we klantbelevingen opbloeien.

Hoewel de meeste bedrijven over genoeg data beschikken, doen veel bedrijven er nog weinig mee. Dat komt omdat de uitdaging niet ligt bij het verzamelen van data, maar bij het gebruik van data voor betere beslissingen in marketing uitingen, communicatie en de gehele customer journey.

Customer journey meetbaar maken

Wil je een geoptimaliseerde data gedreven aanpak? Dan dien je allereerst te weten in welke fase van de customer journey je klanten zitten. Meet het! Tools als Google Analytics, Google Tag Manager en Hotjar helpen je hierbij.

Als je alles goed doormeet kun je bijvoorbeeld zien waar en wanneer klanten in en uit de customer journey stappen. Hierop kun je vervolgens vervolgstappen inrichten. Hieronder geven we je per fase een aantal voorbeelden:

Actiepaden in de customer journey

De fases van de customer journey zijn:

1. Awareness

Dit is je startpunt. In deze fase is de prospect op zoek is naar een oplossing voor een probleem of behoefte. Hier is het belangrijk om in te spelen op de behoefte door middel van online zichtbaarheid. Dit kan op verschillende manieren, zoals:

  • Display advertising
  • Affiliate marketing
  • Content marketing
  • Bannering
  • Video advertenties
  • Social media

Door middel van een zoekwoorden analyse kun je gerichte content maken op basis van de problemen en/of behoefte van je klanten. Hiervoor zijn een aantal tools beschikbaar, zoals:

  • Google Trends
  • Google Keyword Planner
  • SEMrush
  • SE Ranking

2. Consideration

In deze fase zoekt de prospect de best passende oplossing uit het brede aanbod. De keuze van de best passende oplossing wordt onder andere gebaseerd op de volgende factoren:

  • Klantervaringen
  • Prijs
  • Plaats
  • Merkbekendheid
  • Service

In deze fase kan de prospect op verschillende manieren benaderd worden, onder andere door:

  • SEO
  • SEA
  • Conversie optimalisatie
  • Remarketing

Hierbij is het belangrijk om een goede sales en marketing funnel op te zetten met beschikbare data waar je op kunt inspelen.

3. Action

Deze fase benadrukt het proces om van een prospect een klant te maken. Hier is het belangrijk om de afhaakmomenten van de prospects zo veel mogelijk in te perken. Dit kan in kaart worden gebracht met verschillende tools, zoals:

  • Google Analytics
  • Heatmaps
  • A/B testen

Door deze tools kun je de sales funnel zo optimaal mogelijk maken. Met deze data kun je vervolgens op de aankoop richten. Dit kan weer op diverse manieren, zoals:

  • Conversie optimalisatie
  • E-mail marketing
  • Remarketing
  • Affiliate marketing.

Zodra de prospect tot klant converteert ontvang je vaak veel gegevens van de klant. Deze gegevens kunnen gebruikt worden in de komende fases van de customer journey. Een goed CRM-systeem is hiervoor zeer wenselijk, zoals Salesforce.

4. Service

Deze fase brengt de gebruikerservaringen in kaart. Hierbij is het doel om de klant tevreden te houden middels communicatie en kansen te benutten voor cross selling en up selling. Dit kan door:

  • E-mailmarketing
  • Contentmarketing
  • Videomarketing
  • Website optimalisatie

Een handige tool voor cross selling en up selling via e-mailmarketing is ActiveCampaign. Je plaatst een inschrijfformulier op de website en begint met het verzamelen van emailadressen. Deze contacten kun je dan toevoegen in je mailfunnel en meenemen in de volgende fase van de customer journey: Loyalty.

5. Loyalty

In deze fase ga je bouwen aan een langdurige relatie met je klanten. Denk hierbij aan het versturen van een nieuwsbrief via e-mails. Ook data driven personalisatie komt hier van pas.

Online groeien met een data gedreven aanpak

In bovenstaand artikel hebben wij in kaart gebracht hoe je data gedreven marketing in de customer journey toepast. Ook jij kunt aan de slag om beter gebruik te maken van data om relevanter te kunnen communiceren in de customer journey.

Wij helpen je daar graag bij. Wil je hierover sparren? Neem dan contact met ons. Vul het onderstaande formulier in voor een terugbelverzoek.

Over de schrijver
Tijdens haar opleiding Commerciële Economie aan Avans Hogeschool heeft Adrine gemerkt dat de online wereld snel verandert. Na een eerste ervaring als SEO-specialist bij een online marketingbureau heeft ze haar plek in data driven marketing gevonden. Adrine krijgt er energie van als ze kennis en inzichten kan omzetten in klinkende resultaten. Het mooie van data is dat het je beslissingen onderweg kan helpen en je een kijkje krijgt op de toekomst. Naast werk houdt Adrine van lekkere drankjes en dansjes. En dat het liefst op vakantie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?