arrow_drop_up arrow_drop_down
Marketingtrend: data gedreven personalisatie
4 september 2020 

Marketingtrend: data gedreven personalisatie

Een van de meest belangrijke marketingtrends is data gedreven personalisatie. Het is ook nog eens winstgevend! Data wordt pas interessant als je in staat bent om deze data te gebruiken. Door data te gebruiken kun je jouw klanten beter bedienen en je bedrijfsprocessen verder optimaliseren.

Vroeger werd met massamarketing ‘geschoten met hagel'. Met massamarketing ben je dan urenlang bezig met een marketingactie wat totaal niet effectief was. Inmiddels is het vrij gebruikelijk om campagnes te bouwen die doelgericht en persoonlijk zijn op basis van data. Het begon bij webshops, die hun data gebruikten voor voorspellingen van het koopgedrag op basis van eerdere aankopen. Nu is er veel meer mogelijk. En daar weten wij alles van 😉

Wat is data gedreven personalisatie eigenlijk?

Met data gedreven personalisatie kun je op basis van geanalyseerde data een afgestemd aanbod doen, dat volledig gebaseerd is op de wensen en behoeften van de doelgroep.

Data gedreven personalisatie is het proces om je boodschap persoonlijker (relevanter) te maken op basis van inzichten die je uit data kunt halen. Personalisatie op basis van data kan heel simpel zijn. Denk hierbij bijv. aan de aanhef van een email. Maar je kunt uiteraard verder gaan: welke content is relevant voor je lezer, gezien de andere content die hij al gelezen heeft? Welke proposities zijn relevant gezien de proposities die hij al afneemt en zijn profiel? Of zelfs, welke schrijfwijze past het beste bij de persoonlijkheid van de ontvanger?

De mogelijkheden van data gedreven personalisatie

Bezoekers op je website, social media of email kun je op basis van hun profiel en klantgegevens aanbevelingen doen voor bepaalde content of producten. Het is dan wel van belang om de verkregen inzichten te blijven toetsen in de praktijk. Dit kan door de content, creatie en media hierop aan te passen. Dit doen wij op basis van onze leadscore in het marketing automation systeem.

De mogelijkheden voor data gedreven personalisatie zijn eindeloos. Hier een aantal voorbeelden.

Automatische triggered e-mails

Dit is een vorm van e-mailmarketing waar je mailfunnel bouwt op basis van gepersonaliseerde e-mails. Personalisatie in e-mails bereik je al met de naam van de ontvanger boven de brief te zetten in plaats van ‘beste klant', maar wil je echt waarde toevoegen aan je mailing dan moet de personalisatie veel verder gaan. De e-mails moet aangepast worden op de behoeftes van de consument. Door gebruik te maken van data analytics kun je eerdere acties en belevingen van de klant achterhalen. Door hierop in te spelen kun je persoonlijke en relevante content sturen via je e-mails.

Gepersonaliseerde aanbevelingen

Elke webshop aankoop wordt opgeslagen in een javascript en vanuit al die data worden automatische producten weergegeven voor upsell en cross sell.
Een algemeen voorbeeld die we allemaal wellicht kennen is met de welbekende Bonuskaart van de Albert Heijn. Zij koppelen de klantgegevens over het aankoopgedrag en herhaalaankopen aan hun e-mailcampagnes en persoonlijke aanbiedingen. Dit maakt het voor de klant makkelijker kiezen en voor Albert Heijn makkelijker marketingactiviteiten opstellen. Voor iedereen wat wils!

Gepersonaliseerde content en campagnes

One size fits nobody. Door gepersonaliseerde content en campagnes kan je gerichter waarde toevoegen op het gebruiksgemak en relevantie dat geldt voor jouw doelgroep. Door middel van banners, pop-ups, advertenties, tekstuele content en visuele content kan je eindeloos veel mogelijkheden tegemoetkomen. Je herkent het vast wel, als je een keer hebt gezocht naar roze sneakers. Opeens staan alle websites waar je op klikt met acties van roze sneakers.

Waarom data gedreven personalisatie?

  • Data gedreven personalisatie levert je beter inzicht in je klanten, reduceert je operationele kosten en draagt bij aan de productiviteit van je medewerkers.
  • Organisaties zoals Spotify, Netflix en Amazon personaliseren niet voor de lol. Het doel is uiteindelijk om tot hogere klantloyaliteit (of moeten we zeggen klantwaarde…) te komen.
  • Vroeger waren marketeers vaak de crea beas in een organisatie. Dat zijn ze vaak nog steeds, alleen nu wordt het vak van een marketeer ook gericht op juiste analyses maken doordat alle inzichten te achterhalen zijn uit data. Door middel van die inzichten kunnen de klantbehoeften en klantgedrag gekoppeld worden aan de marketinguitingen naar klanten. Vaak kan aan de hand van die behoeften ook het product worden veranderd binnen de organisatie, niet alleen de marketinguitingen.
  • Data gedreven personalisatie is de leidraad naar het centraal stellen van de klant. Als je dit doet, dan mag je pas echt spreken over ‘De klant is koning'.

En hoe zit het dan met AVG?

De AVG stelt grenzen aan het verzamelen en analyseren van data om zo consumenten te beschermen. Het is dus niet zondermeer mogelijk om zomaar alle data van personen in profielen te stoppen. Enerzijds is het van belang om je (potentiële) klanten te informeren hoe je data wilt verzamelen en opslaan en hier toestemming (consent) voor te krijgen. Anderzijds kun je ook op basis van niet persoonsgevoelige data natuurlijk ook veel informatie opbouwen, die je helpt om persoonlijker en relevanter te communiceren. Denk bijv. aan welke producten vaak samen worden gekocht of welke content vaak in combinatie gelezen wordt.

Effectieve marketingactiviteiten inzetten?

Wij helpen jou om de maximale waarde uit je klantgegevens te halen. Wil je meer weten over hoe je effectieve marketingactiviteiten kan inzitten door data gedreven personalisatie? Vul dan het formulier hieronder in. We laten één van onze specialisten jou terugbellen voor een vrijblijvend gesprek.

Over de schrijver
Tijdens haar opleiding Commerciële Economie aan Avans Hogeschool heeft Adrine gemerkt dat de online wereld snel verandert. Na een eerste ervaring als SEO-specialist bij een online marketingbureau heeft ze haar plek in data driven marketing gevonden. Adrine krijgt er energie van als ze kennis en inzichten kan omzetten in klinkende resultaten. Het mooie van data is dat het je beslissingen onderweg kan helpen en je een kijkje krijgt op de toekomst. Naast werk houdt Adrine van lekkere drankjes en dansjes. En dat het liefst op vakantie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?