Eind augustus 2014 schreef Dennis van der Horst een nieuwe onderneming in bij de Kamer van Koophandel. Hij had vanuit diverse trajecten als consultant ervaren dat er een grote overlap zit in de transities die bedrijven doormaken bij de overgang naar datagedreven marktbewerking. Die overlap was de inspiratie om te starten met een eigen onderneming met als doel: marketing en sales versterken vanuit inzicht in data.
Door data om te zetten in een gestandaardiseerd datamodel is er minder tijd nodig voor datapreperatie en kunnen we direct verschillende algoritmes efficiënt testen en toepassen. Er is daardoor meer aandacht voor de daadwerkelijke analyse. Een win-win, want deze gestandaardiseerde aanpak is zowel goedkoper t.o.v. maatwerk als effectiever door de inzet van best practices.
Eind 2014 start het bedrijf echt. We sluiten ons aan bij het netwerk van RedFoxBlue. Onder de naam RFB Intelligence wordt gebouwd aan een platform waar we data verzamelen, structureren en analyseren via voorspellende algoritmes. Het eerste jaar was een vliegende start met mooie klanten als Unilever Food Solutions, Mediahuis (toen nog Concentra) en NDC mediagroep.
De eerste jaren kenmerken zich door een snelle ontwikkeling. We bouwen succesvolle programma's op en parallel ontwikkelen we onze automatisering samen met partners. We standaardiseren ons platform steeds verder en noemen deze de Intelligence Factory. We ontwikkelen onze propositie van losse modellen naar een volledige lifecycle aanpak. We komen hierdoor steeds dichter bij ons beeld dat we via een gestandaardiseerde data pipeline voorspellende modellen toegankelijk kunnen maken en daarmee marketing en sales voor onze klanten kunnen verbeteren.
In 2018 ontkoppelen we ons van RedFoxBlue en gaan we zelfstandig verder onder de naam Exsell. Ons team groeit gestaag door en we doorbreken de grens van 10 medewerkers.
In 2019 en 2020 wordt onze groei bevestigd middels een FD Gazelle Award. We komen terecht in de lijst van snelst groeiende bedrijven van Nederland, een mooie bevestiging dat we relevante oplossingen bieden die gewaardeerd worden door klanten. In 2019 bereiken we zelfs de top 100.
Parallel daaraan wordt onze Intelligence Factory volwassen. We leveren Intelligence Factory III, ontwikkelt met de nieuwste technieken. Op dit platform kunnen we databronnen inladen, structureren en verrijken, analyseren door de connectie met voorspellende modellen en verbinden met leidende pakketten in CRM, Marketing Automation en CMS om zo kanalen te voeden.
De resultaten die onze klanten hiermee bereiken spreken voor zich: significante groei in nieuwe klanten, ontwikkeling van bestaande klanten en behoud van loyale klanten.