arrow_drop_up arrow_drop_down
Kredietcheck: wat is het en waarom is het zo belangrijk?
11 januari 2021 

Kredietcheck: wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Een kredietcheck helpt je bij het inzichtelijk maken van de kredietwaardigheid van je doelgroep. Ontzettend belangrijk zou je denken. Toch lopen MKB ondernemers jaarlijks 15 miljard euro mis, omdat facturen niet betaald worden. En dit getal is nog van voor Corona… Vertrouwen is natuurlijk goed, maar in dit opzicht werkt controle beter. Waarom? Dat leggen we je hieronder uit.

Wat houdt een kredietcheck in?

Een kredietcheck maakt door middel van scores inzichtelijk of een (potentiële) zakenrelatie aan haar (kortlopende) schulden kan voldoen en haar rekeningen keurig betaalt. Het is feitelijk gezien een vertaling van de kans op wanbetaling.

Kan ik dit niet gewoon zelf doen?

Wellicht denk je nu: “Maar de meeste informatie kan ik toch gewoon zelf online op zoeken?” Dat is lastig. De meeste bedrijven lopen er immers niet mee te koop als het (tijdelijk of structureel) wat minder gaat. In onze kredietcheck vertalen we bedrijfsinformatie, jaarplannen, jaarcijfers, betalingsgegevens en bankrelaties naar een eenvoudige score (A-B-C-D-E). Die score is eenvoudig te koppelen aan je prospect- en/ of klantlijsten. Hierdoor zie je in een oogopslag op wie je aandacht moet richten en waar eventuele risico's liggen. Ook geven we aan tot welk bedrag het verantwoord is om op factuur aan een klant te leveren.

Kost het me niet te veel geld en tijd?

Het aanvragen van een kredietcheck is online zo geregeld. Het enige wat je nodig hebt is een klantenlijst met KvK-nummers of een klantenlijst met NAW-gegevens. We matchen de gegevens en je ontvangt daarna een rapportage terug met daarin de kredietwaardigheid van al je klanten. Je ziet direct hoe jouw klanten er financieel voor staan.

Naast een eenmalige check is het bij ons ook mogelijk om een voordelig abonnement af te sluiten. Hiervoor bieden we verschillende mogelijkheden aan. We kunnen bijvoorbeeld jouw klantacceptatieproces automatiseren waarbij we periodiek bestaande klanten blijvend monitoren.

Wanneer pas je een kredietcheck toe?

Het is verstandig om (periodiek) al je relaties na te lopen. Denk hierbij niet alleen aan nieuwe klanten, maar ook aan bestaande klanten en je belangrijkste leveranciers.

Nieuwe klanten
Steeds vaker hanteren bedrijven een kredietcheck in hun acceptatiebeleid om zo inzicht te krijgen in een potentiële zakenrelatie. Want: als je vooraf checkt of een potentiële klant haar rekening kan betalen, dan kun je vooraf ook bepalen of het verstandig is om met deze klant in zee te gaan.

Naast dat je hiermee de nodige risico's mijdt helpt dit inzicht ook bij het onderhandelen van betere voorwaarden.

Bestaande klanten
Onderzoek wijst uit dat de winstgevendheid van een bedrijf met 25% tot 95% kan toenemen als je 5% meer bestaande klanten behoudt. En ook hier haal je dus veel uit een kredietcheck. Door inzicht te hebben in je bestaande klantenportefeuille, ben je namelijk goed in staat om in te spelen op nieuwe kansen.

Als uit een kredietcheck naar voren komt dat de kredietlimiet van een klant is verhoogd, dan is deze klant waarschijnlijk aan het groeien. Een perfect moment om bijvoorbeeld een upsell aan te bieden.

Wanneer het omgekeerde het geval is en naar voren komt dat de kredietwaardigheid lager uitvalt, dan kun je overwegen om de betaalcondities voor deze klant tijdelijk aan te passen.

Belangrijke leveranciers
Is jouw organisatie erg afhankelijk van specifieke leveranciers? Dan is het ook verstandig om periodiek de kredietwaardigheid van deze leveranciers na te lopen. Wanneer blijkt dat een leverancier kans loopt op faillissement is er ook een kans aanwezig dat dit effect gaat hebben op de kwaliteit van jouw producten of diensten. Met een kredietcheck kun je hier tijdig op anticiperen.

Kredietcheck toepassen op je eigen systemen

Een eenmalige kredietcheck is handig, maar wat echt kansen biedt is structurele implementatie. Wij kunnen je hierbij helpen. Automatisering biedt een aantal mogelijkheden:

  • Altijd up to date kredietinformatie. Je ontvangt een alert wanneer klanten bovenmatig of juist erg slecht presteren. Zodat je hier direct op in kunt spelen.
  • Groeikansen benutten. Je ziet in één oogopslag bij welke klanten de kredietlimiet is gestegen. Deze klanten wil je extra aandacht geven en benaderen om bijvoorbeeld de samenwerking verder uit te breiden.
  • Vaststellen van risico categorieën. Op deze manier kun je automatisch betaalcondities toepassen afhankelijk van het risicoprofiel van je klant.

Aanvragen kredietcheck

Het aanvragen van een kredietcheck is bij ons binnen enkele minuten geregeld. We hebben hiervoor enkel een klantenlijst met KvK-nummers nodig. Heb je geen KvK-nummers, dan hebben we ook de optie om je bestand met naam- en adresgegevens van de bedrijven te matchen en verrijken. We verrijken je bestand met de scores en retourneren deze in CSV-formaat. Je kunt het bestand daarna direct gebruiken en inlezen in je eigen systemen.

Wil je meer weten? Bekijk dan onze pagina Kredietcheck of neem contact op via 088 – 732 40 00. We helpen je graag.

Over de schrijver
Daisy is binnen onze organisatie een échte online marketeer die de efficiëntie in alles opzoekt. Als consultant houdt ze zich bij klanten met name bezig met marketing automation, campaign marketing en leadgeneratie. Maar ook voor het inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager draait zij haar hand niet om. Daarnaast schrijft ze met enige regelmaat content voor onze website. Als ze geen klantrelaties bouwt, dan is ze druk met sporten, koken of het bingewatchen van een nieuwe serie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?