arrow_drop_up arrow_drop_down
Sterke voorbeelden van data-driven marketing
19 maart 2019 

Sterke voorbeelden van data-driven marketing

Door je marketingactiviteiten data-driven in te richten leer je steeds meer over het gedrag en de behoeften van je doelgroep, waardoor je ook steeds beter weet hoe je daar goed op in kunt spelen. Naarmate je dit proces herhaalt neemt de effectiviteit hiervan alleen maar verder toe. Daarnaast draagt het bij aan het efficiënter inzetten van je marketingbudget. Met de data die je voorhanden hebt kun je je marketingactiviteiten tenslotte nóg gerichter en nóg persoonlijker maken.

Wat is data-driven marketing?

Data-driven marketing houdt in dat je klantdata verzamelt, analyseert en gebruikt om zo je marketingactiviteiten nog effectiever in te kunnen richten. Hiervoor kun je zowel interne als externe data gebruiken. Data die vaak gebruikt worden zijn:

  • Verzamelde klantgegevens vanuit een CRM-systeem.
  • Social media statistieken.
  • Website statistieken afkomstig uit Google Analytics.

Hoe zet je data-driven marketing succesvol in?

Door de grote hoeveelheden data is het niet altijd even eenvoudig om data-driven marketing in te zetten. Allereerst is het belangrijk om inzichtelijk te hebben wat je daadwerkelijk wilt weten (en dus ook wilt meten). Zonder een concreet doel voor ogen heeft data gedreven marketing niet zoveel zin.

Als je eenmaal weet wat je wilt meten, kun je starten met het verzamelen van de juiste informatie. Doe dit met zorg! Als je verkeerde of incomplete data verzamelt, wordt het natuurlijk erg lastig om juiste conclusies te trekken.

Voorbeelden van data-driven marketing

Om je nog beter op weg te helpen en een idee te geven van welke mogelijkheden er zijn, vind je hieronder voorbeelden van een aantal data-driven marketingstrategieën.

#1 Display advertising

Als je display advertising op een goede manier inzet wordt de advertentie (boodschap) die je wilt laten zien op het juiste moment bij de juiste doelgroep zichtbaar. Dit wordt bereikt door correct verzamelde data en goede technologie waarbij algoritmes bepalen of een persoon binnen de juiste doelgroep valt om jouw advertentie te zien. Qua targeting zijn de mogelijkheden eindeloos, denk aan:

  • Realtime adverteren op basis van actualiteiten als temperatuurverschillen, vertragingen of calamiteiten.
  • Retargeting op basis van eerdere website bezoeken aan specifieke dienstenpagina's of op basis van een verlaten winkelmandje.
  • Prospects omzetten naar kopers door met behulp van een leadscore model te identificeren welke online bezoekers de grootste kans hebben om klant te worden. Deze prospects worden vervolgens op het juiste moment met relevante content benaderd.

#2 Email marketing

Wil je het meest halen uit je e-mailcampagnes? Gebruik dan inzichten uit data waarmee je campagnes personaliseert naar de verschillende behoeften van je doelgroepen. Een aantal voorbeelden:

  • Zet een segmentatiemodel als RFM in waarbij klanten in groepen worden onderverdeeld op basis van hun aankoopgedrag. Een klant die onlangs nog een bestelling heeft geplaatst benader je anders dan een klant waarvan je al meer dan een jaar niets hebt vernomen.
  • Personaliseer je e-mails aan de hand van kenmerken die je prospects hebben. Dit kan al op basis van iets kleins als het geslacht en de woonplaats. Maar je kunt natuurlijk ook dieper gaan en bijvoorbeeld rekening houden met de gezinssituatie. Het is zonde om een e-mail met aanbiedingen van kinderspeelgoed te zenden naar iemand die geen kinderen heeft. Je wilt ook geen aanbieding voor mooie vrouwenkleding versturen naar mannen.

#3 Social media

Ook achter de inzet van social media wil je bij voorkeur een data gedreven strategie hangen. Doe je dit niet dan ben je eigenlijk enkel met losse flodders aan het schieten. Naast dat het je onnodig geld en tijd kost, loop je ook kansen mis. En wat nog erger is: het kan het je reputatie schaden, omdat je mogelijk niet aan de behoeften voldoet van je volgers. Simpelweg omdat je geen idee hebt ze willen. Zonde! Daarom geven we je ook hier weer een aantal tips cadeau:

  • Zet je Facebook in? Kijk dan vooral eens naar Facebook's aangepaste doelgroepen. Een handige tool waarmee je Facebook laat zoeken naar mensen die lijken op je bestaande klanten. Dit levert hogere kwaliteit leads op, omdat de kans groot is dat ook zij in de toekomst klant bij je worden.
  • Werk met een social media management tool als Hootsuite en analyseer data om te bepalen wat je volgers wel of juist niet aanspreekt. Ook kun je met de data inzichtelijk maken welke verzendtijden de meeste ROI opleveren.

#4 Werk met data-driven buyer persona's

Om (nog meer) inzicht te krijgen in je doelgroep doe je er verstandig aan om te werken met data-driven buyer persona's. Een buyer persona is een gedetailleerd, semi-fictief profiel van een kopend of converterend personage. Je creëert dit personage op basis van het gedrag, het doel en de kenmerken die passen bij een specifiek doelgroep segment. Echter, waar een buyer persona enkel bestaat uit aannames, wordt een data-driven buyer persona ontwikkeld op basis van beschikbare data.

RFM analyse

Een goede methode om tot data-driven personas te komen is door het toepassen van de eerdergenoemde RFM-analyse, waarbij je een koppeling maakt naar de CLV-analyse. Dit kan je erg interessant inzichten opleveren om je marketingactiviteiten verder op af te stemmen. Wederom wat voorbeelden:

  • Je ziet dat doelgroep A gemiddeld elk kwartaal een herhaalaankoop doet, maar tien procent hiervan doet dat dit keer niet. Na 3,5 maand stuur je een emailcampagne uit met een aanbieding naar de groep die achter is gebleven met bestellen.
  • Je ziet dat een bezoeker gemiddeld drie keer de website bezoekt voordat hij overgaat tot een aankoop. Na het eerste bezoek ga je een nieuwe bezoeker retargeten door middel van een display advertising campagne.
  • Je ziet dat product X, Y en Z vaak samen worden afgenomen en dat klant A nu enkel product X heeft besteld. Je gaat klant A via Facebook targeten met advertenties voor producten Y en Z.

Zelf aan de slag

We hopen je met dit artikel inspiratie te hebben gegeven om ook zelf aan de slag te gaan met data-driven marketing. Vind je dit toch nog lastig of heb je behoefte aan extra ondersteuning? Aarzel dan niet en neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.  We helpen je graag verder.

Over de schrijver
Daisy is binnen onze organisatie een échte online marketeer die de efficiëntie in alles opzoekt. Als consultant houdt ze zich bij klanten met name bezig met marketing automation, campaign marketing en leadgeneratie. Maar ook voor het inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager draait zij haar hand niet om. Daarnaast schrijft ze met enige regelmaat content voor onze website. Als ze geen klantrelaties bouwt, dan is ze druk met sporten, koken of het bingewatchen van een nieuwe serie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?