arrow_drop_up arrow_drop_down
Salesforce Pardot: 4 praktische tips
18 april 2019 

Salesforce Pardot: 4 praktische tips

Pardot is een krachtig B2B-marketing automation tool van Salesforce. Het helpt je leads nog beter te kwalificeren, campagnes effectiever in te zetten en conversieratio's te verhogen. Pardot heeft ontzettend veel functionaliteiten en tools om customer journeys te optimaliseren en engagement te creëren. Zoveel zelfs dat je (met name in het begin) het overzicht wellicht kwijtraakt. Daarom delen we hieronder een aantal praktische tips die je direct kunt toepassen om ook jouw automation naar een next level te tillen.

#1 Page actions met Pardot

Een goed webformulier is de sleutel naar een succesvolle website. Om zoveel mogelijk conversies via Pardot binnen te halen, wil je een formulier zo kort en eenvoudig mogelijk houden. Soms is dit echter niet mogelijk en moet je met een lang formulier werken. Wat de kans op uitval aanzienlijk verhoogt. Dan wil je afhakers wel kunnen benaderen met een follow-up mail.

Allereerst is het altijd verstandig om een lang formulier in een aantal logische stappen op te delen over meerdere pagina's. Hierdoor kun je (bijvoorbeeld in Google Analytics) eenvoudig monitoren bij welke stap de meeste uitval plaatsvindt. In dit voorbeeld heeft het formulier 3 pagina's en vindt de meeste uitval plaats bij stap 2.

Pardot page action instellen

Om een follow-up mail uit te sturen naar de juiste prospects moet je allereerst aan elke pagina een ‘page action' koppelen:

  • Stap 1 (pagina 1): Page Action= Apply tags: [formulier naam] stap 1
  • Stap 2 (pagina 2): Page Action= Apply tags: [formulier naam] stap 2
  • Stap 3 (pagina 3): Page Action= Apply tags: [formulier naam] stap 3

Na het toekennen van alle page actions ga je verder met het creëren van een dynamische lijst. Hier geef je de volgende regels mee:

  • ‘Prospect tag contains stap 1'
  • En: ‘prospect tag doesn't contain stap 3'

Vervolgens voeg je deze lijst toe aan een follow-up flow (die je natuurlijk al lang hebt ontwikkeld in Pardot's Engagement Studio)? And that's it! Op deze manier kun je vrij eenvoudig een reminder mailen naar prospects die het formulier niet volledig hebben ingevuld.

#2 Tags en automation rules

Als een prospect op je landingspagina uitkomt, maar vervolgens niet converteert, wil je hem of haar het liefst met een gerichte boodschap opnieuw benaderen. Toch? Pardot bied je deze mogelijkheid!

Door wederom tags toe te passen op formulieren en dit keer ook een regel in te stellen (voor het verzenden van een geautomatiseerde e-mail) als de tag niet wordt bekeken (invullen van het formulier), maar de landingspagina wél is bekeken, kun je met een gerichte boodschap een prospect helpen om dat formulier alsnog in te vullen.

Dit doe je door via completion actions een specifieke tag mee te geven aan het formulier. Vervolgens stel je een automatiseringsregel in waarbij je aangeeft dat email X verzonden wordt, wanneer landingspagina X bekeken wordt en de tag niet die specifieke tag is.

Completion action form

Follow-up email

Met e-mail X bedoelen we uiteraard een goed geschreven follow-up mail waarbij je inspeelt op de behoefte van je prospects. Of nog beter: hun ‘pijn'. Wat levert het ze op als ze het formulier alsnog versturen? En wat lopen ze mis als ze dit niet doen? Als je het lastig vindt om een goede email te schrijven raden we je aan te werken met de Problem-Agitate-Solve (PAS) formule:

  • Identify a Problem (P): Welke problemen ervaren prospects die op deze specifieke landingspagina terechtkomen? Probeer jezelf zo goed mogelijk in hun schoenen te plaatsen.
  • Agitate that problem (A): Geef aan welke toekomstige problemen ze mogelijk nog meer gaan ervaren, mochten ze hier op korte termijn niets aan doen.
  • Present your Solution (S): Bied nu de juiste oplossing aan, die ze ontvangen zodra ze het formulier alsnog invullen.

Meer praktische copywrite tips vind je trouwens in deze blog.

#3 Frequency en Recencys

De meeste van ons worden elke dag opnieuw overspoelt met mails. Het is dus belangrijk rekening te houden met de dagelijkse en wekelijkse maildruk van je prospects. Wanneer je prospects te vaak binnen een korte periode mailt kan dit tegen je werken. Prospects kunnen zich uitschrijven voor je nieuwsbrief, of nog erger… je aanmelden als spammer!

Door Pardot's recency en frequency regel toe te passen kun je dit eenvoudig voorkomen. Hiervoor dien je enkel een dynamische lijst aan te maken met daarin de volgende regel:
• Prospect has been emailed at least X times in the last X days / weeks.

Hiermee creëer je een suppression lijst met daarin enkel de prospects die binnen een X periode al een X aantal mails hebben ontvangen. Prospects die je dus tijdelijk met rust moet laten? Bij het uitsturen van een nieuwe campagne voeg je deze lijst toe als suppression list en dan wordt deze groep netjes uitgesloten.

Supression list

#4 Nurture leads

Tot slot onze laatste tip: het nurturen van cold leads. Want ook cold leads kunnen nog steeds een goede kans zijn om zaken mee te doen! Je doet er daarom verstandig aan om een nurture programma op te zetten gericht op het re-engagen van deze specifieke groep. Met Pardot is dit relatief eenvoudig te regelen.

In de eerste plaats is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wanneer een lead ‘cold' is. Scherpe formulering maakt het mogelijk iedere lead op de juiste manier te benaderen met de juiste boodschap. In dit voorbeeld gaan we uit van een cold lead wanneer hij / zij minstens 90 dagen inactief is geweest. Zowel binnen Marketing als binnen Sales.

Last activity

Om inzichtelijk te krijgen welke prospects meer dan 90 dagen inactief zijn geweest, dien je te kijken naar hun last activity. In dit veld zie je de datum terug waarop een prospect voor het laatst een specifieke actie heeft uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van de website of het openen van een e-mail.

Dit veld wordt echter niet automatisch opgeslagen binnen Pardot. Je dient hiervoor eerst een custom field te creëren. Als je dat eenmaal hebt gedaan, is het belangrijk dit veld te mappen met het Last Activity Data veld binnen Salesforce.

Dynamische lijst

Vervolgens creëer je een dynamische lijst waarop je alle cold leads verzamelt. Hiervoor geef je de volgende regels mee:

  • Last Activity Date (Salesforce) and the Last Activity Date (Pardot) for inactivity greater than 90 days.
  • Daarnaast geef je hier aan dat je enkel werkt met Leads en niet met Contacts.

Nu is het enkel nog een kwestie van het koppelen van de lijst aan de juiste lead nurturing campagne binnen Salesforce Engage… en voila… je hebt een geautomatiseerd lead nurturing programma opgezet voor al je cold leads.

Vergeet overigens geen tag mee te geven waarmee je een lead uit de lead nurture campagne haalt, zodra deze activiteit heeft vertoond!

Meer weten?

Zoals je ziet bevat Pardot alle functionaliteiten die je van een goede marketing automation tool mag verwachten. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Pardot voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze specialisten via 088 – 732 40 01.

Over de schrijver
Daisy is binnen onze organisatie een échte online marketeer die de efficiëntie in alles opzoekt. Als consultant houdt ze zich bij klanten met name bezig met marketing automation, campaign marketing en leadgeneratie. Maar ook voor het inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager draait zij haar hand niet om. Daarnaast schrijft ze met enige regelmaat content voor onze website. Als ze geen klantrelaties bouwt, dan is ze druk met sporten, koken of het bingewatchen van een nieuwe serie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?