Sender reputation: deze email adressen wil je niet mailen

Home » Sender reputation: deze email adressen wil je niet mailen

Je hebt uren gespendeerd aan je nieuwsbrief: een pakkende onderwerpsregel, mooi design, relevante content en duidelijke call-to-actions. En ondanks dat iedereen een opt-in heeft afgegeven, komt je email tóch niet aan. Frustrerend! Maar niet persé raar…

Sender reputation: deze email adressen wil je niet mailen

Want wist je dat meer dan 50% van al het emailverkeer binnen Nederland bestaat uit spam? Om jou, maar ook je klanten daarvan te beschermen zijn er spamfilters uitgevonden. Superfijn natuurlijk, maar niet als je zelf op het punt staat een nieuwsbrief uit te sturen. Hieronder leggen we je uit hoe je ervoor zorgt dat je mails niet bouncen en je sender reputation goed blijft.

Spam

Laten we beginnen bij het begin. Want wat is spam nu eigenlijk? Spam staat voor niets minder dan: Sending People Annoying Mail😉 Het is een verzamelnaam voor ongewenste berichten, ook wel bekend als Unsolicited Commercial E-mail.

Spamfolder

Mails die aangezien worden voor spam verdwijnen automatisch in de spamfolder. Het beschermt je tegen een zonvloed aan ongewenste en soms zelfs frauduleuze mails.

Elk jaar weer zien we spamfilters en blacklists nog strenger worden dan het jaar daarvoor. Niet zo vreemd, als je weet dat meer dan negentig procent van alle e-mails die wereldwijd worden verstuurd, bestaat uit spam. Echter, in de strijd tegen spam gaan ook e-mails die wél aan zouden moeten komen verloren. En dat wil je als online marketeer graag voorkomen. Maar hoe?

Sender reputation

Alles is uiteindelijk terug te voeren naar jouw reputatie als afzender. Internet Service Providers (ISP’s), zoals Gmail en Outlook, hanteren verschillende datapunten en factoren die beoordelen of een email succesvol wordt ontvangen. Hierbij kun je onder andere denken aan:
• Aantal verstuurde emails en de hoeveelheid bounces die daaruit voortkomt.
• Hoeveelheid klachten die een nieuwsbrief gemiddeld ontvangt.
• Aantal ‘spam traps’ die je nieuwsbrief afvinkt.
• En je overall engagement: dus aantal opens, clicks, replies en forwards.

Slechte email adressen

De kwaliteit van je database is dus van cruciaal belang. Er kunnen namelijk email adressen in voorkomen die jouw sender reputation schaden. Het is belangrijk om deze mails zo snel mogelijk uit je database te verwijderen. Hieronder leggen we je uit voor welke type email adressen je moet waken.

Invalide email adressen

Ongeacht of deze mails vanaf het begin al niet klopte, of dat ze na verloop van tijd niet meer werkten, ze gaan hoe dan ook bouncen. Als je hier nieuwsbrieven naartoe blijft sturen, verspil je niet alleen je tijd en geld, maar haal je ook je sender reputation naar beneden met als gevolg dat je mails niet meer aankomen.

Spam traps

Spam traps moet je eigenlijk zien als soort van boobytraps. Het zijn valse e-mailadressen ontwikkelt door ISP’s en blacklist providers. Ze bestaan enkel om te achterhalen wie emailadressen op ongeoorloofde wijze verzamelt, of wie niet de juiste praktijken hanteert bij het beheren van email databases.

Honey pot
Zo zijn er spam traps ontwikkeld om het scrapen van email adressen van websites tegen te gaan. Deze spam traps worden ook wel honey pots genoemd. Als er op een webpagina een honey pot is geplaatst en daar vervolgens een scraper overheen gaat, komt deze dus op een mailinglijst terecht. Wanneer de verzender dan een nieuwsbrief verstuurd kan de eigenaar van de honey pot zien dat dit is gedaan zonder een opt-in.

Naast dat dit een onethische manier is om je mailbestand te vergroten, hangen hier ook wettelijke consequenties aan vast. Ga dus nooit zomaar aan de slag met een scraper en koop zeker geen verzendijsten.

Recycled spam traps
Naast honey pots, zijn er ook nog de gerecyclede spam traps. Mailproviders nemen hierbij email adressen over die langere tijd inactief zijn geweest of waarvan de gebruiker zich heeft misdragen. Nadat zo’n email adres is overgenomen wordt al het inkomend mailverkeer geweigerd. Dit doen ze meestal een jaar, maar soms ook langer.

Na deze periode worden de email adressen weer geactiveerd, maar dit keer als gerecyclede spam traps. Vanaf dit moment wordt ook al het inkomend mail weer geaccepteerd. Echter, omdat de mails voor langere tijd niet zijn gebruikt en geen inkomende mail accepteerden, wordt ervan uitgegaan dat niemand dit email adres nog gebruikt. Elk mailtje wat nu nog binnenkomt wordt hierdoor aangezien voor spam.

Om te voorkomen dat je honey pots mailt, is het vooral zaak om je mailbestand bij te houden en periodiek op te schonen. Verwijder email adressen die al een flinke periode achtereen geen activiteit hebben vertoond.

Klagers

Soms merken ontvangers je nieuwsbrief als spam aan, ondanks dat je een opt-in van ze hebt ontvangen. Wellicht is het zo lang geleden, dat ze vergeten zijn dat ze zich ooit vrijwillig hebben aangemeld.

Naast dat klanten zich individueel kunnen afmelden, worden spamklachten ook geregistreerd door mailproviders. En bij te veel spamkrachten is het bye bye inbox. Jij wordt als spammer aangeduid met als gevolg dat al je geweldige nieuwsbrieven nu linea recta doorgaan naar de spamfolder.

Om dit tegen te gaan doe je er verstandig aan klagers direct uit je mailbestand te verwijderen. Kijk hierbij wel altijd eerst naar het aantal uitschrijvingen dat je ontvangt. Als er meer spamklachten dan uitschrijvingen zijn, kan het zomaar eens zijn dat je uitschrijflink niet werkt.

Wegwerp emails

Waarschijnlijk heb je ooit wel eens een tijdelijk wegwerp email aangemaakt om bijvoorbeeld een whitepaper te downloaden. Trust me, je bent niet de enige die dat doet. Zelf bezoek ik https://tijdelijke-email.nl/ met enige regelmaat 😉

Het probleem van dit soort email services zit hem in het feit dat deze mailadressen na verloop van tijd niet meer werken. Wat dus zorgt voor een bounce.

Als je mailbestanden bestaan uit tienduizenden mails, is het lastig om deze wegwerp adressen eruit te filteren. Je zou dan kunnen kiezen voor een email list verification service. Deze kunnen met gemak wegwerp emailadressen detecteren en indien gewenst ook gelijk verwijderen voor je.

Catch-all emails

Een catch-all adres is een e-mailadres dat alle e-mails die gestuurd worden opvangt om vervolgens door te sturen naar de juiste afdeling of persoon. Ongeacht welke karakters er voor het apenstaartje en de domeinnaam staan. Organisaties gebruiken een catch-all email om er zeker van te zijn dat ze niets belangrijks mislopen.

Omdat een catch-all email alle binnenkomende berichten accepteert kan het zomaar voorkomen dat de inbox zijn limiet bereikt. Nieuwe mails kunnen pas ontvangen worden wanneer er ruimte is vrijgemaakt. Tot die tijd bouncen alle mails die je verstuurt. En dat beschadigt je sender reputation.

Role-based emails

Een role-based e-mailadres is een algemeen e-mailadres dat door veel organisaties gebruikt wordt voor verschillende afdelingen. Hierbij kun je denken aan email adressen als info@, sales@, no-reply@ en contact@.

Dit soort email adressen zijn niet gericht aan een specifiek persoon, maar aan een groep mensen. En een groep mensen kan geen opt-in geven voor een nieuwsbrief, dat kan enkel gedaan worden door één persoon. Want wat de een als super relevant ziet, kan een ander als spam ervaren.

Daarbij komt ook nog eens dat deze accounts vaak beheerd worden door meerdere personen of een persoon zonder beslissingsbevoegdheid. Het resultaat: lage open rates en een hoog aantal bounces.

Schone database

Mocht jouw database vervuild zijn, dan heb je inmiddels wel een aardig idee waardoor dit ontstaan is. Tijd om al die slechte mailadressen te verwijderen! Want naast dat een schoon mail bestand je afzender reputatie beschermt, zijn er nog tal van andere voordelen:
• Zo voorkom je blacklisting
• Het vergroot je omzetkansen
• Je hebt daarnaast minder verzendkosten
• Je ziet meer engagement terug
• Het verlaagt je bounce rate

In een notendop

De kwaliteit van jouw database bepaalt dus jouw verzendreputatie en daarmee ook of jouw nieuwsbrieven aankomen of niet. Als je wilt dat jouw nieuwsbrieven goed aankomen, is het belangrijk dat je regelmatig je database controleert en indien nodig opschoont.

Dus:
• Voorkom vervuiling door te beginnen met een double opt-in.
• Verwijder role-based email adressen of ga er in elk geval voorzichtig mee om.
• Verwijder oude, niet langer bestaande email adressen.
• Probeer inactieve klanten opnieuw te activeren.
• Verwijder inactieve klanten die echt niet meer reageren.
• Zorg voor een duidelijke uitschrijflink en controleer regelmatig of het werkt.
• Vraag nieuwe subscribers naar hun voorkeur wat betreft frequentie en onderwerp.

LEUK DAT JE DIT ARTIKEL TOT HET EIND HEBT GELEZEN!

We delen graag onze passie voor data gedreven marketing. Wil je ook voorop blijven lopen en geen blogartikelen mislopen?
Meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief.

9 + 10 =

EXSELL

We structureren data, passen geavanceerde analysetechnieken toe en ontwerpen programma’s gericht op meer leads, sales en tevreden klanten. Onze Intelligence Factory biedt een breed scala aan voorspellende modellen en geeft onze klanten daarmee inzicht in relevante doelgroepen, kansrijke proposities en effectieve kanalen.

Burgemeester Burgerslaan 40A,
5245 NH Rosmalen

 

+31 88 - 732 40 00
contact@exsell.nl
 

WAAROM EXSELL

Bij Exsell houden we het niet enkel bij ‘nulletjes en eentjes’. We helpen onze klanten ook met het inrichten, uitvoeren en optimaliseren van hun data gedreven contactstrategie om daarmee inzichten te vertalen in klinkende resultaten. 

    Resultaatgericht

    Proven Best Practices

    Data driven

    Data driven

    B2B specialist

    CERTIFICERINGEN

    Uiteraard gaan we vertrouwelijk om met alle data die met ons gedeeld wordt. Het gouden privacy waarborg bevestigt dit, maar lees ook vooral meer in ons privacy statement.

    Privacy waarborg

    FD Gazellen 2019

     

     

    NIEUWSBRIEF

    Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van data driven marketing, meld je aan voor onze nieuwsbrief

    3 + 1 =

    Exsell © 2019 powered by Nettl-Waalwijk | Privacyverklaring | Bedrijfsgegevens