Data-driven marketing trends 2020

Home » Data-driven marketing trends 2020

Online marketing zonder data is als bier zonder alcohol. Dat wil je niet!😉 Gelukkig zien ook andere organisaties steeds vaker het belang van data-driven marketing in. In dit blog delen we de grootste data-driven marketing trends voor aankomend jaar.

Data-driven marketing trends 2020

Artificial intelligence

Artificial Intelligence (AI) dringt steeds verder door in ons leven. Rond het jaar 2025 zal de wereldwijde AI-markt naar verwachting goed zijn voor zo’n $60 miljard (bron: CMO). Ter vergelijking: in 2016 wat dit ‘nog maar’ $1,4 miljard.

En dat is niet zomaar. Artificial intelligence analyseert en benut beschikbare data veel sneller dan dat wij mensen dat ooit kunnen doen. Het is de perfecte digitale assistent die je inzet om je klantprocessen te optimaliseren (door middel van voorspellingen). Een ander mooi bijkomstigheid is dat AI zichzelf verbetert naarmate er meer data beschikbaar komt.

Ook in Nederland hebben we dit steeds meer door. Zo wil ons eigen kabinet over de komende zeven jaar twee miljard euro uitgeven aan de ontwikkeling van artificial intelligence. Ze willen daarmee zorgen dat ons kikkerlandje koploper blijft op digitaal gebied (bron: AG Connect).

En Microsoft steekt de komende jaren nog eens $1 miljard in AI-onderzoek. “De schepping van Kunstmatige Algemene Intelligentie wordt de belangrijke technologische ontwikkeling in de menselijke geschiedenis. Het kan de koers van de mensheid bepalen. Het is cruciaal dat de technologie veilig wordt ingezet en dat de economische voordelen overal terechtkomen”, aldus Sam Altman, leider van het AI-project.

Netflix

Heb je geen goed beeld van de mogelijkheden van artificial intelligence? Dan is Netflix toch wel het bekendste voorbeeld. Vrijwel iedereen gebruikt het. Zodra je Netflix opent zie je direct op jouw persoonlijk homepagina verschillende films en series die jij waarschijnlijk leuk vindt. Netflix doet deze voorspellingen onder andere aan de hand van films/series/genres die je eerder hebt bekeken. Maar ze kijken ook in hoeverre je een film hebt afgekeken en welke zoekwoorden je gebruikt om een nieuwe film te vinden. Door de inzet van AI wordt al deze informatie verzamelt en wordt jouw persoonlijke homepagina met aanbevelingen gecreëerd. Als kers op de taart stuurt Netflix je ook nog een geautomatiseerd mailtje wanneer er een nieuwe film uit is die aansluit op jouw voorkeuren, waardoor je ’s avonds op de bank direct weer je account opent.

email netflix

Chatbots

Uit het data-driven marketing onderzoek van DDMA (2018) blijkt een kwart van alle ondervraagde organisaties al gebruik te maken van chatbots.

In 2020 neemt de toepassing van chatbots nog verder toe. De belangrijkste voordelen voor het inzetten van chatbots zijn 24-uurs service (64%), direct reageren op aanvragen (55%) en het beantwoorden van simpele vragen (55%). Daarnaast zijn chatbots tot maar liefst 30 procent kostenbesparend.

Gartner verwacht dat organisaties volgend jaar 85 procent van het klantcontact af kunnen vangen met technologie. Customer service is het belangrijkste domein om chatbots in te zetten. Volgens Gartner zal dit ook de komende jaren zo blijven.

Voice recognition technologie

Voice-spraaktechnologie wordt nog beter mede doordat er geavanceerde diensten aan toe worden gevoegd. Een goed voorbeeld hiervan is ons eigen KLM. De Nederlandse pioniersgeest lanceerde eind 2017 haar ‘BlueBot’ op Google Home. Dit jaar lanceerde de maatschappij daarnaast een travel guide op de smart speaker Amazon Alexa. Klanten kunnen de nieuwe chatbot om advies vragen over mogelijke reisbestemmingen waarbij beeld en gesproken teksten gecombineerd kunnen worden.

google voice search

Customer Data Platform

Voor iedere fase in de customer journey worden nu nog vaak verschillende tools gebruikt met ieder hun eigen dataset, die niet met elkaar (kunnen) ‘praten’. Hierbij kun je denken aan de inzet van emailsoftware, tools voor het inregelen van programmatic advertising, boekingssystemen en loyaliteitsprogramma’s. Deze tools staan vaak los van elkaar, waarbij ook de gebeurtenissen apart van elkaar geregistreerd worden. De datasets zijn uiteindelijk wel met elkaar te koppelen, maar dat is lastig en kan in sommige gevallen leiden tot doublures en zelfs fouten. Omdat het aantal beschikbare tools alsmaar toeneemt, is het aan te raden te werken vanuit een Customer Data Platform (CDP).

Een CDP is een uitstekende software-oplossing om alle gegevens binnen één database op te slaan, dat vervolgens ook toegankelijk is vanuit andere applicaties. Een CDP slaat alle transacties, interacties en overige beschikbare data op rondom een klant. Zowel offline als online. Hierdoor ontstaat een up-to-date klantprofiel wat ervoor zorgt dat je écht klantgericht kunt werken.

Nóg meer data-driven personalisatie

Met ‘beste [voornaam]’ in een email kom je er niet meer. De afgelopen jaren heeft personalisatie zich gelukkig al flink ontwikkeld. Met het goed benutten van beschikbare data is er echter nog veel meer mogelijk…

Email

Door middel van leadscoring of het toepassen van een RFM analyse kun je klanten gerichte e-mails sturen met relevante content. Een klant die nog trouw elke maand een bestelling plaats benader je namelijk anders dan een klant die al een jaar lang niets meer heeft besteld.

Display advertising

Met het inzetten van display advertising kun je heel gericht je boodschap op een bepaald moment, binnen een bepaalde locatie, aan een specifieke doelgroep laten zien. De mogelijkheden zijn eindeloos, zolang er maar voldoende kwalitatieve data voor handen is.

Denk bijvoorbeeld eens aan real-time adverteren, waarbij je lokaal advertenties laat zien op basis van actualiteiten als temperatuurverschillen, vertragingen of calamiteiten. Super relevant!

De NS had dit een aantal jaar geleden al goed door. Met de boodschap ‘instappen en wegwezen’ had de organisatie schermen ingekocht rondom gates en hotspots op Schiphol waar vluchten vertraagd of geannuleerd waren. Het doel hiervan was om meer reizigers met de trein te laten reizen naar het buitenland.

Website

Door je website te personaliseren zorg je voor een unieke ervaring voor je bezoekers. Uit onderzoek van Gartner (2019) blijkt dat organisaties die in 2020 personalisatie op de juiste manier toepassen hun winst met maximaal 15 procent kunnen verhogen. Daarnaast toont hetzelfde onderzoek aan dat voor 46 procent van de B2B klanten op maat gemaakte aanbiedingen ontzettend belangrijk zijn.

Echter zien veel marketeers de personalisatie van hun website als een grote uitdaging. Maar dat hoeft het absoluut niet te zijn. Door het analyseren van bijvoorbeeld gedrag kun je al eenvoudig gepersonaliseerde content laten zien. Zo kun je een klant die bijvoorbeeld al drie keer je productenpagina heeft bezocht (en daarbij zelfs al wat in het mandje heeft geplaatst), overstag laten gaan door bij de vierde bezoek gratis bezorging aan te bieden.

Visual Data Discovery

Waar Visual Data Discovery ooit nog onbekend terrein was, is het inmiddels alomtegenwoordig op het gebied van business intelligence. En dat is niet zo heel gek. Een van de grootste voordelen van visualisatie is namelijk dat de meest ingewikkelde data begrijpelijk kan worden gemaakt. Zelfs voor een leek.

Datastorytelling

Maar met alleen visualisatie ben je er nog niet. Een dashboard laat namelijk alleen zien wat er gebeurt, maar niet waarom het gebeurt. Om dit goed uit te leggen moet je twee werelden met elkaar verbinden: data en communicatie. Dit noem je datastorytelling.

Data storytelling komt neer op het effectief communiceren van informatie, afgestemd op een specifiek publiek. Je vertelt eigenlijk een verhaal waarbij je alle datapunten het best kunt zien als karakters binnen dat verhaal. Het is het laatste onderdeel van je data analyse. Het voorziet je van een menselijk perspectief op een complexe, snel veranderende datawereld.

Bij Exsell werken we zelf met Tableau waarin, met name mijn collega Edward, de meest vette (real-time) dashboards voor klanten weet te maken.

Tableau visualisatie

 

Conclusie

Artificial intelligence wordt steeds meer een onderdeel van ons leven en werk. Mede hierdoor zal de behoefte aan nog betere data-driven personalisatie toenemen. Om alle data goed te managen zal je moeten werken met een Customer Data Platform. Hier kun je alle data afkomstig van al je marketingtools opslaan binnen één database om zo tot een centraal klantbeeld te komen. Op basis van deze input kun je vervolgens je marketingactiviteiten doelgericht inzetten.

LEUK DAT JE DIT ARTIKEL TOT HET EIND HEBT GELEZEN!

We delen graag onze passie voor data gedreven marketing. Wil je ook voorop blijven lopen en geen blogartikelen mislopen?
Meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief.

13 + 1 =

EXSELL

We structureren data, passen geavanceerde analysetechnieken toe en ontwerpen programma’s gericht op meer leads, sales en tevreden klanten. Onze Intelligence Factory biedt een breed scala aan voorspellende modellen en geeft onze klanten daarmee inzicht in relevante doelgroepen, kansrijke proposities en effectieve kanalen.

Burgemeester Burgerslaan 40A,
5245 NH Rosmalen

 

+31 88 - 732 40 00
contact@exsell.nl
 

WAAROM EXSELL

Bij Exsell houden we het niet enkel bij ‘nulletjes en eentjes’. We helpen onze klanten ook met het inrichten, uitvoeren en optimaliseren van hun data gedreven contactstrategie om daarmee inzichten te vertalen in klinkende resultaten. 

    Resultaatgericht

    Proven Best Practices

    Data driven

    Data driven

    B2B specialist

    CERTIFICERINGEN

    Uiteraard gaan we vertrouwelijk om met alle data die met ons gedeeld wordt. Het gouden privacy waarborg bevestigt dit, maar lees ook vooral meer in ons privacy statement.

    Privacy waarborg

    FD Gazellen 2019

     

     

    NIEUWSBRIEF

    Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van data driven marketing, meld je aan voor onze nieuwsbrief

    12 + 14 =

    Exsell © 2019 powered by Nettl-Waalwijk | Privacyverklaring | Bedrijfsgegevens