Meer leads met transactionele emails

Home » Meer leads met transactionele emails

Afgelopen week heb je weer eens een promotionele nieuwsbrief de deur uit gedaan. Het resultaat: een open rate van 13%. Balen! Want stiekem stop je elke keer natuurlijk best wat werk in je nieuwsbrieven. Je transactionele mails als orderbevestigingen en facturatie scoren daarintegen erg goed. Meer dan de helft van de ontvangers opent deze mails. Wellicht dus een goed moment om je email strategie te heroverwegen!

Meer leads met transactionele emails

Want…

Transactionele mails halen tot 8 keer hogere open en click through rates dan iedere andere vorm van mailings. Een goed opgesteld transactioneel mailtje kan zelfs tot 6 keer meer omzet opleveren dan een standaard promo mail (Experian).

Wat is transactionele email?

Maar wat is een transactionele email nu precies? Online zijn er veel verschillende definities te vinden. Wij houden zelfs graag de volgende definitie aan:

“Een transactionele mail wordt geautomatiseerd (1 op 1) verstuurd en is daarbij getriggerd door een actie die eerder door de ontvanger via een applicatie is uitgevoerd.”

Een transactionele mail heeft de volgende eigenschappen:
• De mail is altijd trigger based en wordt gestart door zowel mensen als bedrijfsprocessen.
• Transactionele mails worden altijd geautomatiseerd verstuurd naar aanleiding van een trigger.
• Zowel 1 op 1 (orderbevestiging naar een klant toe) als bulk (maandelijkse facturatie vanuit het bedrijf zelf).
• Een transactionele email heeft altijd betrekking op producten / diensten die een klant afneemt. En bevat noodzakelijke en / of servicegerichte informatie.

Voorbeelden van transactionele emails

• Aankoopbevestigingen
• Status van verzending / tracking informatie
• Retourneringen
• Wijzigingen adres / abonnement / tarieven
• Uitvragen van meterstanden
• Facturatie
• Wachtwoord herstel

Haal meer uit transactionele emails

Als we kijken naar de e-mail benchmark van 2019 is te zien dat transactionele mails een gemiddelde open rate van maar liefst 64% behalen. De gemiddelde CTO komt neer op 27,5%.

Het biedt dus uitstekende kansen om meer sales om te zetten. Hoe? We geven je hieronder een aantal praktische voorbeelden.

Stimuleer herhalingsaankopen

Scapino is een van de webshops die transactionele mails inzet als middel om nog meer omzet te genereren. Klanten ontvangen na het plaatsen van een bestelling een aankoopbevestiging met daarin een kortingscode van 20% korting op een volgende bestelling. Dit is de ideale manier om herhaalaankopen te triggeren. Door ook nog een geldigheidsduur aan de korting mee te geven wordt er tevens een gevoel van urgentie gecreëerd. Wanneer een ontvanger urgentie voelt, zal deze eerder geneigd zijn tot aankoop dan wanneer dit niet het geval is.

Om er zeker van te zijn dat klanten de juiste stimulans krijgen voor een vervolgaankoop passen we bij Exsell hiervoor bijvoorbeeld een RFM analyse toe. Hiermee segmenteren we klanten op basis van hun aankoopgedrag. Inactieve klanten die onlangs zijn teruggewonnen hebben vaak een andere stimulans nodig voor een herhaalaankoop, dan klanten die al jaren periodiek bestellen.

Cross-selling & up-selling

Een andere manier om meer uit je aankoopbevestigingen te halen is door bijpassende producten aan te bieden.

Cross-selling

Heeft een klant net een nieuwe laptop uit jouw webshop besteld? Wellicht heeft hij dan ook interesse in een bijpassende laptoptas of andere accessoires? Omdat klanten zich direct na een aankoop nog sterk identificeren met jouw merk en product, werkt deze aanpak erg goed. Ze zijn dan eerder geneigd om positief te reageren.

Bij Exsell hebben we verschillende voorspellende modellen ontworpen om organisaties hierbij te helpen. Zo hebben we ons Next Best Offer model waarmee we organisaties helpen hun klanten door te ontwikkelen door ze steeds een relevant vervolg aanbod te doen. Hierbij kijken we naar zowel het klantprofiel als naar de samenhang tussen producten.

Daarnaast hebben we een Market Basket analyse in huis om te bepalen welke producten klanten samen kopen. Uit deze analyse kan bijvoorbeeld naar voren komen dat de producten A, B en C vaak samen worden afgenomen. Wanneer een klant enkel product A heeft besteld, kunnen we in de aankoopbevestiging daarvan de bijpassende producten B en C aanbieden.

Up-selling

Bij up-selling probeer je klanten zover te krijgen om upgrades aan te schaffen. Stel dat een klant zich heeft geregistreerd om toegang te krijgen tot een bepaalde tool of dienst, dan stuur je natuurlijk een registratiebevestiging uit. Dit is hét perfecte moment om hem te verleiden een premium account te nemen met nóg meer functionaliteiten.

Verlaten winkelmandje

Ook kun je meer uit transactionele mailings halen door gebruik te maken van abandoned shopcart mailings. Zo ontving ik een paar weken geleden nog een reminder van Asos, omdat ik mijn bestelling niet had afgerond. Ik was op zoek naar fijne slobbertruien en had er zelfs al een paar in mijn winkelmandje geplaatst. Door onverwacht bezoek klikte ik echter per ongeluk alles weg.

Een dag later ontving ik onderstaande mail en ben ik direct teruggegaan naar mijn winkelwagen om mijn bestelling te voltooien. Het kostte me slechts één klik op de call-to-action button. Had ik dit mailtje niet ontvangen, dan was ik (mezelf kennende) waarschijnlijk te lui geweest om de bestelling opnieuw te plaatsen.

Niet op voorraad

Steeds meer webwinkels bieden klanten de mogelijkheid een email notificatie te ontvangen zodra een bepaald product / maat weer beschikbaar is. Dit kan door (nieuwe) klanten te vragen eenmalig een email adres achter te laten, maar ook door middel van een wensenlijst binnen een bestaand account.

De bevestigingsmail waarin de klant geïnformeerd wordt over het feit dat hij een e-mail krijgt als het product weer beschikbaar is biedt een mooie kans om soortgelijke producten te promoten.

Zo ontving ik van Bonprix een bevestiging waarin ze aangaven dat ze me een berichtje zouden sturen zodra mijn lievelingsartikel weer in mijn maat beschikbaar was. Mocht ik niet zoveel geduld hebben dan kon ik met een simpele klik op de cta-knop, afbeeldingen of links eenvoudig verder neuzen.

 

Customer feedback

Verschillende onderzoeken tonen aan dat online reviews een steeds belangrijkere rol spelen bij aankoopbeslissingen van klanten. Bijna driekwart van de consumenten maakt weleens gebruik van reviews bij de aanschaf van producten. Niet heel gek. Klanten vertrouwen andere klanten nou eenmaal meer dan bedrijven. Als online marketeer is het dus aan jou om zoveel mogelijk positieve reviews te verzamelen.

Twee weken geleden ontving ik van Zalando onderstaande mail waar ze mij vroegen om feedback te geven op mijn laatste aankopen. Hartstikke prima. Het mailtje was helemaal af geweest als ze nog een simpel bedankje (voor de bestelling) in de intro hadden geplaatst.

Wachtwoord resetten

Het gebeurt ons allemaal wel een keer. Wil je in je account inloggen om een aankoop te doen, ben je het wachtwoord vergeten. Vervelend! Gelukkig heb je dan vaak de mogelijkheid om je wachtwoord te resetten.

Voor jou als bedrijf is dit opnieuw een uiterst geschikt moment om meer engagement te creëren met je klanten. Je weet tenslotte voor 99% zeker dat je klant dit mailtje gaat openen. So why not take advantage of this?

Zo gebruikt The Body Shop het resetten van een wachtwoord als een kans om hun social media kanalen te laten groeien. Zowel aan het eerste mailtje (waarmee je het wachtwoord reset), als aan de bevestigingsmail zijn social media knoppen toegevoegd.

Klanten kunnen door slechts één klik eenvoudig hun wachtwoord resetten. Net zoals ze met één klik The Body Shop op hun favoriete social media kanaal kunnen volgen. Beide mails zijn kort en to the point, met een klein extra voordeeltje voor The Body Shop zelf.

Belangrijk: opt-in!

Sinds de invoering van de AVG / GDPR heb je toestemming nodig om iemand commerciële mails te mogen versturen. Transactionele mails zijn hier een uitzondering op. Bedrijven hebben namelijk een informatieplicht naar hun klanten toe. Zo zijn bedrijven wettelijk verplicht om een order- en / of factuurbevestiging te sturen. Ook dienen klanten op de hoogte gehouden te worden van eventuele wijzigingen via servicemails. Transactionele mails bieden organisaties dus een leuke ‘window of opportunity’ om hiermee te spelen.

Mocht je ervoor kiezen om transactionele mails een commercieel tintje te geven, dan mag je deze mails enkel versturen naar klanten die een opt-in hebben afgegeven!

LEUK DAT JE DIT ARTIKEL TOT HET EIND HEBT GELEZEN!

We delen graag onze passie voor data gedreven marketing. Wil je ook voorop blijven lopen en geen blogartikelen mislopen?
Meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief.

4 + 8 =

EXSELL

We structureren data, passen geavanceerde analysetechnieken toe en ontwerpen programma’s gericht op meer leads, sales en tevreden klanten. Onze Intelligence Factory biedt een breed scala aan voorspellende modellen en geeft onze klanten daarmee inzicht in relevante doelgroepen, kansrijke proposities en effectieve kanalen.

Burgemeester Burgerslaan 40A,
5245 NH Rosmalen

 

+31 88 - 732 40 00
contact@exsell.nl
 

WAAROM EXSELL

Bij Exsell houden we het niet enkel bij ‘nulletjes en eentjes’. We helpen onze klanten ook met het inrichten, uitvoeren en optimaliseren van hun data gedreven contactstrategie om daarmee inzichten te vertalen in klinkende resultaten. 

    Resultaatgericht

    Proven Best Practices

    Data driven

    Data driven

    B2B specialist

    CERTIFICERINGEN

    Uiteraard gaan we vertrouwelijk om met alle data die met ons gedeeld wordt. Het gouden privacy waarborg bevestigt dit, maar lees ook vooral meer in ons privacy statement.

    Privacy waarborg

    FD Gazellen 2019

     

     

    NIEUWSBRIEF

    Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van data driven marketing, meld je aan voor onze nieuwsbrief

    3 + 8 =

    Exsell © 2019 powered by Nettl-Waalwijk | Privacyverklaring | Bedrijfsgegevens