Meer leads genereren: 6 tips

Home » Meer leads genereren: 6 tips

Lukt het je maar niet om online bezoekers om te zetten naar leads? No worries! In dit artikel beschrijven we 6 bruikbare manieren om eenvoudig aan nieuwe leads te komen. Want… Zonder leads is er tenslotte geen business.

Meer leads genereren: 6 tips

1. Direct customer engagement

Customer engagement gaat (simpel gezegd) om klantbinding. Dit begint met luisteren naar wat je klanten je vertellen terwijl ze op een van je online kanalen actief zijn. Bijvoorbeeld op je website.

De meeste organisaties kiezen echter voor indirecte customer engagement zoals het inzetten van een FAQ-pagina. Dit is natuurlijk niet de meest effectieve manier om een sterke band op te bouwen met potentiele klanten, omdat er verder geen interactie plaatsvindt.

Om die reden zien we organisaties steeds vaker directe customer engagement inzetten. Hierbij kun je denken aan middelen als (24/7) live chats, forums en help centers. Door de inzet van deze middelen voelen klanten zich serieus genomen en gewaardeerd. Vragen worden sneller opgepakt en je voorkomt dat ongeduldige klanten overstappen naar een concurrent.

Het resultaat: meer tevreden (potentiele) klanten en dus positieve mond-tot-mond reclame wat tot slot leidt tot meer leads.

2. Leadgeneratie met gratis demo / proefperiode

Met een gratis proefversie geef je potentiele klanten de kans om je product / dienst gratis uit te proberen voor een bepaalde tijd. Het kan twijfelaars over de streep trekken om tot aankoop over te gaan. Daarnaast wekt het aanbieden van een demo vertrouwen.

En dat dit goed werkt zien we terug bij bijvoorbeeld Netflix en Spotify. Beide organisaties werken met een proefperiode van 30 dagen, waarbij veel leads daarna overstag gaan en een abonnement afsluiten.

Gratis demo

3. Opvolgen van leads

Stel een prospect bezoekt je landingspagina, maar vult daar vervolgens niet of onvolledig het formulier in, dan wil je deze persoon natuurlijk graag opnieuw benaderen. Door het inrichten van scherpe automation regels kan dit!

Aan zo’n automation regel geef je dan bijvoorbeeld mee dat als een prospect wel landingspagina X heeft bezocht, maar vervolgens niet formulier Y heeft ingevuld, email Z verstuurd wordt. E-mail Z is dan een follow-up mail waarbij je inspeelt op de behoeften van de prospect. Wat levert het de prospect op als hij het formulier alsnog verstuurt (oplossing voor zijn probleem). En wat loopt hij mis als hij dit niet doet (nog meer ‘pijn’).

4. Exit pop-ups

Een exit pop-up is een melding die een prospect krijgt wanneer hij de website dreigt te verlaten. Er springt dan een venster op met daarin een aanbieding of meer informatie. Om hier gebruik van te maken dient enkel een email adres achtergelaten te worden.

Als een exit pop-up op een verkeerde manier is ingericht is het ont-zet-tend irritant en een absolute lead killer! Uit onze ervaring blijkt dit 9 van de 10 keer helaas het geval te zijn.

Goede targeting is hier uiterst belangrijk. Zet een exit pop-up bijvoorbeeld enkel in als eenmalige targeting gericht op prospects die je website voor de eerste keer bezoeken. Pas ook je boodschap aan op de webpagina waarop een prospect zich bevindt.

Een aantal voorbeelden:
• Op productpagina’s: Voorkom dat een prospect daadwerkelijk weggaat nadat hij een product heeft bekeken door een kortingscode, gratis verzendkosten of een ander extraatje aan te bieden.
• Bij het verlaten van een winkelmandje: Verminder het aantal verlaten winkelmandjes door ook hier een kortingscode of gratis verzendkosten weg te geven. Of vraag prospects om hun mandje / favorieten op te slaan (hiervoor moeten ze een account aanmaken).
• Lopende kortingen: Laat prospects weten dat er momenteel speciale acties lopen die geldig zijn tot het einde van de week. Zo voelen ze ergens de urgentie, maar hebben ze tevens nog even de tijd om na te denken.

5. Werk met een referral systeem

Genereer leads door te werken met een referral systeem waarbij je klanten door middel van een beloning stimuleert om bepaalde acties te ondernemen. Hierbij kun je denken aan iets kleins als het schrijven van een positieve beoordeling op social media, maar ook het aanbrengen van nieuwe leden.

Zorg er wel voor dat de beloning passend is. En dat de inkoopprijs ervan niet hoger ligt dan de winst die je uiteindelijk uit een potentieel nieuw lid hoopt te halen.

Referrral marketing6. Zet videomarketing in

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Uit een onderzoek van eMarketer blijkt dat 85 procent van de mensen een video van een product waarin zij interesse hebben voor ten minste 1 minuut bekijken.

Het is dus een uitstekend middel om in te zetten voor meer leads. Video’s dragen bij aan de betrouwbaarheid van je producten / diensten. Ook trek je er prospects mee aan die geen zin hebben om hele lappen tekst te lezen, maar het veel liever zien.

Let wel op dat je de video niet te lang maakt. Je video converteert het best wanneer deze tussen de één en tien minuten duurt. Is je video toch te lang, overweeg dan om het op te splitsen in een serie.

Succes!

LEUK DAT JE DIT ARTIKEL TOT HET EIND HEBT GELEZEN!

We delen graag onze passie voor data gedreven marketing. Wil je ook voorop blijven lopen en geen blogartikelen mislopen?
Meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief.

4 + 2 =

EXSELL

We structureren data, passen geavanceerde analysetechnieken toe en ontwerpen programma’s gericht op meer leads, sales en tevreden klanten. Onze Intelligence Factory biedt een breed scala aan voorspellende modellen en geeft onze klanten daarmee inzicht in relevante doelgroepen, kansrijke proposities en effectieve kanalen.

Burgemeester Burgerslaan 40A,
5245 NH Rosmalen

 

+31 88 - 732 40 00
contact@exsell.nl
 

WAAROM EXSELL

Bij Exsell houden we het niet enkel bij ‘nulletjes en eentjes’. We helpen onze klanten ook met het inrichten, uitvoeren en optimaliseren van hun data gedreven contactstrategie om daarmee inzichten te vertalen in klinkende resultaten. 

    Resultaatgericht

    Proven Best Practices

    Data driven

    Data driven

    B2B specialist

    CERTIFICERINGEN

    Uiteraard gaan we vertrouwelijk om met alle data die met ons gedeeld wordt. Het gouden privacy waarborg bevestigt dit, maar lees ook vooral meer in ons privacy statement.

    Privacy waarborg

    FD Gazellen 2019

     

     

    NIEUWSBRIEF

    Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van data driven marketing, meld je aan voor onze nieuwsbrief

    15 + 8 =

    Exsell © 2019 powered by Nettl-Waalwijk | Privacyverklaring | Bedrijfsgegevens