arrow_drop_up arrow_drop_down
Nieuwsbrief template design: hier moet je op letten!
10 oktober 2020 

Nieuwsbrief template design: hier moet je op letten!

E-mailmarketing is anno 2020 nog steeds een van de meest effectieve en persoonlijke kanalen om in contact te blijven met (potentiële) klanten. Daarnaast zijn door de Corona-crisis veel partijen begonnen met e-mailmarketing en / of hier nadrukkelijker op gaan inzetten. De resultaten kunnen echter tegenvallen. Waarom presteert de ene nieuwsbrief nu zoveel beter dan de andere? Wat is het geheim van een goede nieuwsbrief?

Een succesvolle nieuwsbrief heeft uiteraard de juiste content voor de juiste doelgroep. Maar alleen al met het template kun je een enorm verschil maken. In dit blogartikel delen we een aantal zaken om in je achterhoofd te houden bij het ontwikkelen van een effectieve nieuwsbrief template.

Grootste uitdaging ontwikkelen nieuwsbrief

De grootste uitdaging bij het ontwerpen van een nieuwsbrief zit ‘m in de verschillende e-mail clients, browsers en apparaten die gebruikt worden. Je hebt hierdoor te maken met verschillende schermafmetingen.

Zo kan je net opgemaakte nieuwsbrief er op een computerscherm mega strak uitzien, maar wordt het vervolgens op je mobiel een grote puinhoop. Blokken overlappen elkaar, de tekst is niet meer leesbaar en de cta-knop is te klein om op te klikken.

En dan? Een aantal tips…

Ga voor een eenvoudige nieuwsbrief design!

Keep it simple. Gebruik bij voorkeur geen kolommen. Veel e-mailmarketingservices bieden templates met meerdere kolommen aan. Als design ziet het er tof uit, maar eigenlijk maakt het je nieuwsbrief alleen maar drukker. En op mobiel moet je dit al helemaal niet willen.

Mailchimp heeft de effectiviteit van hun verschillende e-mail templates onderzocht. Van alle succesvolle mailings bestond 48% uit 1 kolom! De 2-koloms template komt op de tweede plaats met slechts 5%.

Ze konden hiervoor geen sluitende verklaring geven. Maar een logische aanname is dat de template door zijn eenvoudigheid sneller te verwerken is. Daarnaast maakt het voor de ontvanger makkelijker om te lezen. Hierdoor wordt de essentie van de boodschap sneller duidelijk. De lezer scant jouw nieuwsbrief in een paar seconden, dus hou het simpel!

Boven de vouw

Om je boodschap effectief over te brengen raden wij aan je belangrijkste boodschap boven de vouw te plaatsen. Dit is het bovenste gedeelte van je bericht dat de ontvanger nog kan lezen zonder verder te hoeven scrollen.

Je hebt je abonnee met je onderwerpregel verleid om de nieuwsbrief te openen, nu is het tijd om daarop door te bouwen. Eindig je bericht altijd met een duidelijke call-to-action.

Optimaliseer je call-to-action knop

De perfecte call-to-action knop bestaat niet. Je zult voortdurend moeten testen wat voor jouw organisatie wel of juist niet werkt.

Gelukkig zijn er een aantal nieuwsbrief best practices waaraan je vast kunt houden. Wist je bijvoorbeeld dat het merendeel van de mensen ronde vormen fijner vinden dan puntige vormen? Dit wordt ook wel het “bouba / kiki-effect” genoemd.

Door je call-to-action knop hoekige vormen te geven schrik je lezers mogelijk onbewust af. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Het kan dus helpen om jouw CTA knop afgeronde hoekjes te geven.

Bouw je call-to-action met HTML en CSS

Soms zien we nieuwsbrieven voorbij komen waarbij de call-to-action knop bestaat uit een afbeelding. Zo op het oog ziet dat er goed uit, maar niet alle e-mailclients laden HTML / afbeeldingen. En als dat het geval is, valt dus je gehele call-to-action weg.

Ontwikkel daarom altijd een call-to-action knop op basis van HTML en CSS. Dan weet je zeker dat het altijd en overal in je nieuwsbrief zichtbaar is.

Verhouding tussen afbeelding en tekst

Iedereen kent wel de gezegde: “Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden”. Wij zijn het daar helemaal mee eens. Maar ook hier geldt dat bepaalde mailservers afbeeldingen standaard kunnen blokkeren. Als (zoals we soms zien) je gehele content in je nieuwsbrieftemplate uit één afbeelding bestaat heb je een groot probleem. Zorg er dan ook altijd voor dat je nieuwsbrief te begrijpen is zonder afbeeldingen.

Plain text nieuwsbrief

Misschien zie je omgekeerd ook juist steeds vaker nieuwsbrieven voorbij komen die alleen tekst bevatten. De reden hierachter is niet alleen performance: opgemaakte e-mails met plaatjes komen veel commerciëler over dan een simpel persoonlijk tekstberichtje. Voor de afwisseling zeker het proberen waard.

Template dokter

Verstuur je nieuwsbrieven, maar denk je dat het beter kan? Laat je template door ons scannen. We toetsen je template aan de hand van meer dan 30 best practices. Je ontvangt binnen 2 werkdagen van ons:

✔ Een uitgebreide rapportage met onze bevindingen.
✔ Vergelijking van jouw template met meer dan 30 best practices.
✔ Geoptimaliseerd template.
✔ Direct in te laden in je eigen e-mailsoftware.
✔ Geschikt voor veelgebruikte e-mailsoftware onder andere:
Mailchimp, Spotler, Marketo, Active Campaign en Salesforce Pardot.

✔ Bonus: 20 tips om je content te optimaliseren

Optimaliseer mijn nieuwsbrief

Over de schrijver
Daisy is binnen onze organisatie een échte online marketeer die de efficiëntie in alles opzoekt. Als consultant houdt ze zich bij klanten met name bezig met marketing automation, campaign marketing en leadgeneratie. Maar ook voor het inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager draait zij haar hand niet om. Daarnaast schrijft ze met enige regelmaat content voor onze website. Als ze geen klantrelaties bouwt, dan is ze druk met sporten, koken of het bingewatchen van een nieuwe serie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?