arrow_drop_up arrow_drop_down
edit Edit blog dashboard Dashboard tune Settings palette Website Design web Blog cached on Thu. 15 Apr 00:49,
Renew cache
exsell_logo 350x142
Home
Over ons
Over ons
Het team
Werken bij
Partners
Onze oplossingen
Datakwaliteit
Voorspellende modellen
Conversie
Inspiratie
Login
Contact
exsell_logo 350x142
Home
Over ons
Over ons
Het team
Werken bij
Partners
Onze oplossingen
Datakwaliteit
Voorspellende modellen
Conversie
Inspiratie
Login
Contact
Sharing would be great!
Sharing would be great!
Delen
0
Delen
0
Delen
0
Delen
0
Delen
Follow us to receive the latest news!
Follow us to receive the latest news!
<:optin-form-placeholder>
Delen
0
Delen
0
Delen
0
Delen
0
Reageren
0
Times shared
Drip campaigns: hoe werkt het?
Daisy Weber
25 januari 2021 
in email marketing

Drip campaigns: hoe werkt het?

Delen
0
Delen
0
Delen
0
Delen
0
Reageren
Delen
Delen
favorite
Delen
favorite
Reageren

Email drip campaigns, wij houden ervan! Het maakt onze leventjes zoveel makkelijker. Je ontwikkelt van tevoren de juiste boodschappen en zorgt ervoor dat deze op de juiste momenten aan de juiste personen verstuurd worden. Volledig geautomatiseerd, waardoor je ineens weer zeeën van tijd over hebt voor andere belangrijke taken. En het mooie hiervan? Je behaalt meer resultaat met minder tijd.

Want…

De open rate van een drip campagne ligt 80 procent hoger dan bij single sends.

En…

De click-through rate is gemiddeld drie keer meer dan die van een reguliere nieuwsbrief.

Wat zijn drip campaigns?

Drip campaigns bestaan uit een serie vooraf geschreven mailings die druppelsgewijs verstuurd worden aan een abonnee. Hierbij wordt rekening gehouden met de fase waarbinnen een abonnee zich bevindt. Drip campaigns vallen onder marketing automation en staan ook wel bekend als lifecycle mails en autoresponder mails.

Drip campaigns onderscheiden zich op 2 manieren van andere soorten database marketing:
• De berichten worden verstuurd op basis van het online gedrag of op basis van de customer lifecycle fase / status van een abonnee.
• Een drip campaign heeft een duidelijk start- en eindpunt en loopt niet oneindig door zoals bij een reguliere nieuwsbrief.

Het doel van drip campaigns

Drip campagnes hebben uiteindelijk maar één doel en dat is je leads verder door je salesfunnel leiden. Dit doe je door de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden. Daarnaast wil je hier ook achterhalen of een lead kans maakt om klant te worden.

Voor iedere fase een drip campaign

Afhankelijk van waar een abonnee zich binnen de customer journey bevindt doe je er verstandig aan verschillende campagne te ontwikkelen. Hieronder geven we je wat voorbeelden passende bij de verschillende fases.

#1 Welkomst-campagne
Met een welkomst-campagne heet je nieuwe abonnees welkom en vertel je ze wat ze volgens jou moeten weten over jouw bedrijf, producten en / of diensten.

Een welkomstmail direct na inschrijving heeft een openingsratio van meer dan 80%. Een slimme manier om hier goed gebruik van te maken is door te werken met een dubbele opt-in.

Als je eerste e-mail namelijk al meteen veel interactie oplevert, in dit geval een klik, dan weegt dat op een positieve manier mee in je deliverability. Zo versterk je dus op een eenvoudige manier gelijk je sender reputation.

#2 Reactivatie-campagne
Met een Reactivatie-campagne probeer je abonnees opnieuw te activeren die al een tijd niet meer op je mailings hebben gereageerd. Als je inactieve klanten oneindig blijft benaderen dan loop je uiteindelijk een groot risico dat dit ten koste gaat van je verzendreputatie.

En dat wil je voorkomen!

Wanneer je een klant als inactief kunt beschouwen is onder andere afhankelijk van het type product of dienst dat je aanbiedt. Dit moet je voor jezelf zien te bepalen.

Daarnaast is het ook belangrijk om te achterhalen waarom een klant inactief is geworden, zodat je hier op in kunt spelen bij het creëren van je campagnes.

Vinden klanten de frequentie te hoog? Ontwikkel een email voorkeurcenter waarin ze zelf hun voorkeur in kunnen stellen. Wil iemand niet langer de nieuwsbrief ontvangen? Bied dan andere kanalen aan om in gesprek te blijven met elkaar.

Durf in je reactivatie mail ook om feedback te vragen waardoor je kunt achterhalen waarom iemand niet langer actief is. Dit doe je bijvoorbeeld via een vragenlijst, (dis)like buttons en klantenservice.

Opent de ontvanger nog steeds niet? Schrijf hem dan uit. Je wilt tenslotte gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.

#3 Vergeten winkelmandje
Ik hou van online shoppen! Ik doe het maandelijks. Maar daarbij vergeet ik ook geregeld mijn vol winkelmandje af te rekenen. Simpelweg omdat er wat tussenkomt: een huilende baby, een telefoontje of een pakketbezorger😉

Met een geautomatiseerde drip-campagne kun je klanten zoals mij eenvoudig terugleiden naar de koop-knop om uiteindelijk toch de aankoop af te ronden. En het werkt! Een drip-mail die binnen 24 uur na het achterlaten van een vol winkelmandje wordt verstuurd, creëert een kans van 72% dat de klant effectief terugkeert naar zijn winkelwagen.

Juiste timing

Hierbij draait alles om de juiste timing. Idealiter bestaat je drip-campagne uit 2 tot 3 mails, die ieder met een passend interval worden verstuurd. Hierbij kun je onderstaande best practices hanteren:

  • De eerste email: binnen het eerste half uur
  • De tweede herinneringsemail: na 24 uur
  • De laatste herinneringsemail: na drie dagen

Welke interval je ook kiest, de eerste mailing na een vergeten winkelwagentje werkt over het algemeen het best. Deze mailing genereert namelijk 50 tot 60% van de omzet die de 3 herinneringsmails gezamenlijk opleveren.

Een paar laatste tips

Wil je aan de slag gaan met drip campagnes? Houdt er dan met het inplannen rekening mee dat je niet te veel e-mails achter elkaar verstuurd. Stuur enkel een email uit als deze ook écht relevant is voor de abonnee. Werk daarnaast met uitsluitlijsten. Hiermee voorkom je dat een abonnee niet op 3 drip campagnes tegelijk wordt geplaatst. Je wilt namelijk niet gaan spammen.

Verder is het van groot belang om voortdurend te monitoren welke mailings het goed doen binnen een drip campaign en welke je wellicht nog verder kunt optimaliseren. Doe dit ook.

Hulp nodig?

Wil je graag wat meer informatie over drip e-mail campagnes of heb je wat extra hulp nodig bij het ontwikkelen van je B2B campagnes? Laat hieronder je gegevens achter en dan nemen we snel contact met je op. We helpen je graag.

Delen
0
Delen
0
Delen
0
Delen
0
Reageren
Delen
Over de schrijver
Daisy Weber
Daisy is binnen onze organisatie een échte online marketeer die de efficiëntie in alles opzoekt. Als consultant houdt ze zich bij klanten met name bezig met marketing automation, campaign marketing en leadgeneratie. Maar ook voor het inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager draait zij haar hand niet om. Daarnaast schrijft ze met enige regelmaat content voor onze website. Als ze geen klantrelaties bouwt, dan is ze druk met sporten, koken of het bingewatchen van een nieuwe serie.
Anderen bekeken ook
Drip campaigns: hoe werkt het?
Drip campaigns: hoe werkt het?
25 januari 2021
Reactie plaatsen
Je e-mailadres zal nooit worden gedeeld of gepubliceerd

Mogen we cookies gebruiken?
We gebruiken cookies zodat we je relevante content kunnen aanbieden.

Navigatie

  • Contact
  • Privacy
  • Intelligence Factory

Contactgegevens

  • Exsell
  • Burg. Burgerslaan 40A
  • 5245 NH Rosmalen
  • +31 88 73 24 000
  • contact@exsell.nl
  • KvK nummer: 61357413

Blog categorieën 

  • data quality
  • email marketing
  • klantbehoud
  • klantontwikkeling
  • leadgeneratie
  • marketing automation
  • segmentatie
  • data science
  • text mining
  • nieuws
  • online marketing
  • predictive analytics

© 2020 Exsell