Drip campaigns: hoe werkt het?

Email marketing
Drip campaigns bestaan uit een serie vooraf geschreven mails die druppelsgewijs verstuurd worden zodat leads verder door je salesfunnel komen.

Email drip campaigns, wij houden ervan! Het maakt onze leventjes zoveel makkelijker. Je ontwikkelt van tevoren de juiste boodschappen en zorgt ervoor dat deze op de juiste momenten aan de juiste personen verstuurd worden. Volledig geautomatiseerd, waardoor je ineens weer zeeën van tijd over hebt voor andere belangrijke taken. En het mooie hiervan? Je behaalt meer resultaat met minder tijd.

Want…

De open rate van een drip campagne ligt 80 procent hoger dan bij single sends.

En…

De click-through rate is gemiddeld drie keer meer dan die van een reguliere nieuwsbrief.

Wat zijn drip campaigns?

Drip campaigns bestaan uit een serie vooraf geschreven mailings die druppelsgewijs verstuurd worden aan een abonnee. Hierbij wordt rekening gehouden met de fase waarbinnen een abonnee zich bevindt. Drip campaigns vallen onder marketing automation en staan ook wel bekend als lifecycle mails en autoresponder mails.

Drip campaigns onderscheiden zich op 2 manieren van andere soorten database marketing:
• De berichten worden verstuurd op basis van het online gedrag of op basis van de customer lifecycle fase / status van een abonnee.
• Een drip campaign heeft een duidelijk start- en eindpunt en loopt niet oneindig door zoals bij een reguliere nieuwsbrief.

Het doel van drip campaigns

Drip campagnes hebben uiteindelijk maar één doel en dat is je leads verder door je salesfunnel leiden. Dit doe je door de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden. Daarnaast wil je hier ook achterhalen of een lead kans maakt om klant te worden.

Voor iedere fase een drip campaign

Afhankelijk van waar een abonnee zich binnen de customer journey bevindt doe je er verstandig aan verschillende campagne te ontwikkelen. Hieronder geven we je wat voorbeelden passende bij de verschillende fases.

#1 Welkomst-campagne

Met een welkomst-campagne heet je nieuwe abonnees welkom en vertel je ze wat ze volgens jou moeten weten over jouw bedrijf, producten en / of diensten.

Een welkomstmail direct na inschrijving heeft een openingsratio van meer dan 80%. Een slimme manier om hier goed gebruik van te maken is door te werken met een dubbele opt-in.

Als je eerste e-mail namelijk al meteen veel interactie oplevert, in dit geval een klik, dan weegt dat op een positieve manier mee in je deliverability. Zo versterk je dus op een eenvoudige manier gelijk je sender reputation.

#2 Reactivatie-campagne

Met een Reactivatie-campagne probeer je abonnees opnieuw te activeren die al een tijd niet meer op je mailings hebben gereageerd. Als je inactieve klanten oneindig blijft benaderen dan loop je uiteindelijk een groot risico dat dit ten koste gaat van je verzendreputatie.

En dat wil je voorkomen!

Wanneer je een klant als inactief kunt beschouwen is onder andere afhankelijk van het type product of dienst dat je aanbiedt. Dit moet je voor jezelf zien te bepalen.

Daarnaast is het ook belangrijk om te achterhalen waarom een klant inactief is geworden, zodat je hier op in kunt spelen bij het creëren van je campagnes.

Vinden klanten de frequentie te hoog? Ontwikkel een email voorkeurcenter waarin ze zelf hun voorkeur in kunnen stellen. Wil iemand niet langer de nieuwsbrief ontvangen? Bied dan andere kanalen aan om in gesprek te blijven met elkaar.

Durf in je reactivatie mail ook om feedback te vragen waardoor je kunt achterhalen waarom iemand niet langer actief is. Dit doe je bijvoorbeeld via een vragenlijst, (dis)like buttons en klantenservice.

Opent de ontvanger nog steeds niet? Schrijf hem dan uit. Je wilt tenslotte gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.

#3 Vergeten winkelmandje

Ik hou van online shoppen! Ik doe het maandelijks. Maar daarbij vergeet ik ook geregeld mijn vol winkelmandje af te rekenen. Simpelweg omdat er wat tussenkomt: een huilende baby, een telefoontje of een pakketbezorger?

Met een geautomatiseerde drip-campagne kun je klanten zoals mij eenvoudig terugleiden naar de koop-knop om uiteindelijk toch de aankoop af te ronden. En het werkt! Een drip-mail die binnen 24 uur na het achterlaten van een vol winkelmandje wordt verstuurd, creëert een kans van 72% dat de klant effectief terugkeert naar zijn winkelwagen.

Juiste timing

Hierbij draait alles om de juiste timing. Idealiter bestaat je drip-campagne uit 2 tot 3 mails, die ieder met een passend interval worden verstuurd. Hierbij kun je onderstaande best practices hanteren:

  • De eerste email: binnen het eerste half uur
  • De tweede herinneringsemail: na 24 uur
  • De laatste herinneringsemail: na drie dagen

Welke interval je ook kiest, de eerste mailing na een vergeten winkelwagentje werkt over het algemeen het best. Deze mailing genereert namelijk 50 tot 60% van de omzet die de 3 herinneringsmails gezamenlijk opleveren.

Een paar laatste tips

Wil je aan de slag gaan met drip campagnes? Houdt er dan met het inplannen rekening mee dat je niet te veel e-mails achter elkaar verstuurd. Stuur enkel een email uit als deze ook écht relevant is voor de abonnee. Werk daarnaast met uitsluitlijsten. Hiermee voorkom je dat een abonnee niet op 3 drip campagnes tegelijk wordt geplaatst. Je wilt namelijk niet gaan spammen.

Verder is het van groot belang om voortdurend te monitoren welke mailings het goed doen binnen een drip campaign en welke je wellicht nog verder kunt optimaliseren. Doe dit ook.

Hulp nodig?

Wil je graag wat meer informatie over drip e-mail campagnes of heb je wat extra hulp nodig bij het ontwikkelen van je B2B campagnes? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ik ga akkoord met de Privacy Policy