arrow_drop_up arrow_drop_down
Dé data gedreven marketing trends van 2021
23 december 2020 

Dé data gedreven marketing trends van 2021

Het einde van 2020 is in zicht en 2021 staat weer voor de deur. Het was een rumoerig jaar met, mede door corona, veel nieuwe ontwikkelingen. Er waren veel uitdagingen maar tegelijkertijd bracht de wereldwijde crisis ook veel nieuwe kansen. We zijn aangekomen bij het commerciële tijdperk 3.0! Tijd dus om vooruit te kijken: 6 data gedreven marketing trends van 2021.

Dag third-party cookies!

De cookie en dan met name de advertentie cookie (3rd party) komt steeds verder onder druk te staan. Na Safari en Firefox heeft inmiddels ook Chrome aangekondigd uiterlijk 2022 alle third-party cookies te gaan blokkeren.

Hoe het internet eruit gaat zien als 's werelds grootste browser geen trackingcookies / third-party cookies meer accepteert? Nobody knows.

Wat we wel weten is dat deze 3 browsers gezamenlijk zo'n 86% van de huidige markt bedienen. Met deze aanpassing wordt het vanaf 2021 dan ook nagenoeg onmogelijk om het surfgedrag van het merendeel van je bezoekers te kunnen volgen.

Bereid je hierop voor. Investeer in het verzamelen van klantdata via first-party cookies en server side tracking en sla deze bij voorkeur op in een eigen datawarehouse. Zorg dat je hiervoor toestemming hebt van je bezoekers en klanten en wees hierin transparant.

Customer Journeys worden ondoorzichtiger

Customer journeys bieden een prima basis als het aankomt op het begrijpen van welke paden een klant volgt alvorens deze overgaat tot een aankoop.

Tegelijkertijd vormen ze een illusie. Geen enkele klant volgt zo'n pad letterlijk van het begin tot aan het einde. Je klanten gebruiken juist alle kanalen door elkaar, waardoor de customer journey steeds ondoorzichtiger wordt.

Daarnaast moet je jezelf afvragen of je met het inzichtelijk maken van zo'n journey je klant écht beter leer kennen. Is het niet vooral een handig hulpmiddel voor jou waarop je rapporten kunt baseren?

Waar het namelijk vooral om gaat is dat je continu, binnen elke fase, zichtbaar bent met de juiste content. Veel bedrijven werken hierbij met het ‘See – Think – Do – Care model'. Echter richt dit model zich met name op onze behoeftes (als online marketeers) en niet op de contentbehoefte van onze klanten.

Het 3H-model
Een model die dat wel doet is het 3H-model van Google. Ofwel: Hero-Hub-Hygiëne. Dit model werkt goed, omdat de verschillende soorten content elkaar versterken:

  • Hero content – haalt nieuwe bezoekers binnen. Dit zijn potentiële klanten die kennis maken met jouw merk en jouw producten.
  • Hub content – zorgt er vervolgens voor dat deze potentiële klanten zich verbonden voelen met jouw organisatie en daardoor ook regelmatig bij je terugkomen.
  • Hygiëne content – zorgt voor de stabiele onderstroom. Via Google blijven bezoekers naar jouw content komen. Deze bezoekers worden vervolgens verder warm gemaakt voor jouw merk door hub content.

Optimalisatie datastructuur

Ook het eenvoudig beschikbaar maken van data gaat in 2021 belangrijker worden. Denk hierbij aan het ontwikkelen van een (off-the-shelf) datawarehouse of een customer data platform (CDP).

Met een CDP verzamel je klantdata uit al je databronnen — zoals je website, advertentie kanalen, CRM en meer -, om hier één robuust, 360 graden klantprofiel van te maken.

Wil je in 2021 volledig data gedreven aan de slag gaan? Dan is het werken met een customer data platform absoluut the way to go! Zeker als je nóg meer wilt gaan inzetten op marketing automation en personalisatie.

Sales automation

Sinds de komst van corona moet sales de afgelopen maanden vrijwel alles doen via beschikbare online kanalen. En hoewel sales het niet snel zal toegeven, hebben zij de marketingafdeling harder nodig als nooit tevoren.

Marketing automation kan hierbij sales goed ondersteunen. Naast marketing automation zullen organisaties daarom in 2021 ook steeds meer sales automation tools gaan inzetten om hun hele verkoopproces te standaardiseren en automatiseren. Van prospecting tot klantretentie.

Veel re-activatiecampagnes

De coronacrisis heeft om heel wat adaptievermogen gevraagd. Veel activiteiten moesten noodgedwongen stoppen: winkels moesten hun deuren sluiten, de horeca ging dicht en de reisindustrie was van de ene op de andere dag nagenoeg verdwenen. Hierdoor hebben veel organisaties hun emailcampagnes teruggeschroefd, aangepast of zelfs compleet stopgezet.

2021 wordt daarom het jaar van de re-activatie campagnes. Klanten moeten weer wakker geschud worden. In zo'n re-activatiecampagne kun je meerdere contactmomenten opnemen op verschillende momenten met verschillende boodschappen. Doe dit ook! Zo ontdek je op welke momenten jij jouw klanten het best bereikt en welke content daarbij het meest aanslaat.

Daarbij komt dat nieuwsbrieven verder gehumaniseerd worden. E-mail marketing wordt nog persoonlijker, waarbij handtekeningen en afzenders zijn voorzien van ‘echte mensen'. Het gaat dus verder dan hyperpersonalisatie. Je nieuwsbrieven krijgen een gezicht.

Privacy wordt nog belangrijker

2021 wordt hét jaar waarin we grote veranderingen gaan zien met betrekking tot het verzamelen en gebruiken van (online) data voor marketingdoeleinden. Op het gebied van privacy en wetgeving krijgen we in het nieuwe jaar naar alle waarschijnlijkheid te maken met de e-Privacyverordening en een wijziging van de Telecommunicatiewet.

Het is een direct antwoord op de toenemende vraag van consumenten naar meer privacy en controle over hun eigen data. Een ontwikkeling die sinds het schandaal van Cambridge Analytica in 2018 een vogelvlucht heeft genomen.

Meer trends?

Welke grote trends verwacht jij komend jaar te zien op het gebied van data gedreven marketing?

Over de schrijver
Daisy is binnen onze organisatie een échte online marketeer die de efficiëntie in alles opzoekt. Als consultant houdt ze zich bij klanten met name bezig met marketing automation, campaign marketing en leadgeneratie. Maar ook voor het inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager draait zij haar hand niet om. Daarnaast schrijft ze met enige regelmaat content voor onze website. Als ze geen klantrelaties bouwt, dan is ze druk met sporten, koken of het bingewatchen van een nieuwe serie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?