Je hebt de data al in huis. Externe data is duurder en vaak helemaal niet nodig.
Door te starten met wat je in huis hebt, betrek je je collega's en bouw je aan draagvlak
Je start met wat je hebt en bouwt dat steeds verder uit. Lerende organisatie?
Bij data driven marketing gaat het al gauw over een 360 graden klantbeeld. En misschien is 360 graden wat optimistisch, het begint wel bij het in kaart brengen van welke informatie je hebt over je klanten en potentiële klanten. We hebben hiervoor een template uitgewerkt en een datamodel. Het profiel bestaat uit bedrijfsgegevens, contactpersonen, ordergegevens, contacten en online gedrag.
De data zit ook bij jou waarschijnlijk in vele bronnen. Je zult bijv. bedrijfsgegevens hebben in je CRM, facturatiesysteem, CMS en wellicht ook in losse excelfiles. We verzamelen de bronnen en lezen deze vervolgens in. Daarna structureren we de data, waardoor naamgeving en velden gelijk zijn. Vervolgens identificeren we dubbele records, zowel in een bron als tussen bronnen. Uiteraard kunnen we gegevens ook matchen en verder verrijken met externe bronnen.
Wat levert het op? Een schone dataset die als bron kan dienen voor je systemen, een veel vollediger klantbeeld als basis voor je marketing en salesacties.