arrow_drop_up arrow_drop_down
Data in de horeca: een aantal tips
21 oktober 2020 

Data in de horeca: een aantal tips

Data gedreven marketing speelt een steeds belangrijkere rol binnen de horeca. Een gemiddeld modern kassasysteem verzamelt een berg aan data waarmee je als horecaondernemer het optimale uit jouw restaurant kunt halen. Juist in deze uitdagende Coronatijden worden data en digitalisering steeds belangrijker. In dit artikel geef ik je wat voorbeelden om je horecaonderneming te optimaliseren en meer omzet te genereren met behulp van data. Soms zijn kleine inzichten voldoende om een flink verschil te maken.

Welke data heb je nodig?

Om te starten is het natuurlijk belangrijk om allereerst voor jezelf te bepalen wat je wilt gaan meten. Welk aspect van je horecaonderneming wil je verbeteren? Je kunt denken aan zaken als het verhogen van je omzet, optimalisatie van je menu, verlagen van je bezorgtijden en het verbeteren van de prestaties van je personeel et cetera.

Maak een lijst met prioriteiten en start met de belangrijkste zaken die bovenaan staan.

Bepaal de parameters

Het kan soms lastig zijn om te bepalen welke data je nodig hebt om tot bepaalde inzichten te komen. Er zijn verschillende parameters die je kunt vergelijken. Hieronder geef ik je per aspect een voorbeeld:

Verbeteren van je personeelsplanning

Om te achterhalen of je op de juiste momenten genoeg (ervaren) personeel inzet dien je te kijken naar omzetdata, verkoopdata en de persoonlijke accounts van je personeel. Door je personeel ieder een eigen account in het betalingssysteem te geven kun je hun prestaties monitoren. Zo kun je bijv. achterhalen wie de meeste items per bon heeft. Deze medewerkers zijn blijkbaar goed in bijverkopen en wil je bij voorkeur inplannen tijdens piekuren om zo het maximale uit de drukte te halen.

Verlagen bezorgtijden

Door personeelskosten af te zetten tegen de omzet kun je ook de doorlooptijd van je bezorgdienst optimaliseren. Hoeveel tijd en hoeveel personeel heb je nu nodig voor de bereiding tot aan de bezorging bij een klant? Lukt het je de bezorgtijd te verlagen, dan leidt dit tot nog blijere klanten en positieve reviews.

Focus op juiste bezorggebied

Ook kun je met de data die tijdens het bestelproces ingevoerd wordt inzichtelijk maken in welke postcodegebieden het meest en het minst besteld wordt. Deze data kun je vervolgens inzetten om je optimale bezorggebied te bepalen. Combineer dit met rijroutes en kijk hoe je met name in het smalle piekvenster je bezorggebied kunt optimaliseren.

Leer je gasten echt kennen

Hoe meer inzicht je in je gasten hebt, hoe beter je ze aan jouw horecazaak kunt binden. Kijk hiervoor eens naar de data uit je reserveringssysteem of WiFi systeem, mocht je deze apart hebben opgezet voor je gasten.

De data in je kassasysteem vertelt je namelijk veel meer dan enkel waar het geld vandaan komt en naartoe gaat. Je kunt het ook inzetten bij het effectief verbeteren van je service.

Laat gasten bij het online reserveren een aantal vragen beantwoorden. Vraag bijvoorbeeld op voorhand naar hun allergieën. Op deze manier kun je direct bij binnenkomst een betrokken indruk maken. Daarnaast voorkom je hiermee de kans op eventuele fouten, want de keuken is al op de hoogte.

Door al deze gegevens inzichtelijk te maken binnen een (real-time) dashboard ben jij altijd op de hoogte van de persoonlijk voorkeuren van je gasten en kun je daar perfect op in spelen.

Optimaliseer je menukaart

Jouw menukaart vormt de kern binnen jouw horecaonderneming. De kaart dient aantrekkelijk te zijn met erop enkel die gerechten waar al jouw gasten telkens voor terugkomen. Maar hoe weet je nou welke gerechten het populairst zijn onder jouw gasten? Haal het uit je verkooprapporten!

Breng in kaart welke productgroepen en gerechten hardlopers zijn. Welke hebben de grootste marge en welke creëren het meeste omzet? Pas hier je kaart en prijzen op aan.

Echter, nu de horeca gesloten is, gebeurt alles online. Ben je erg actief op social media? Dan kan er naast de hardlopers ook gekeken worden naar welke gerechten visueel voor de meeste engagement zorgen. En voor de kaart die je online aanbiedt geldt dat ook hier dezelfde optimalisatie door te voeren is.

Weeg hierbij af in hoeverre zo'n gerecht ook marge technisch interessant is. Optimaliseer jouw afhaal- en bezorgkaart op basis van deze gegevens.

Een kleine prijsverhoging op een populair gerecht met een lage kostprijs kan je aan het einde van het jaar zomaar een significant extraatje opleveren.

Als je bijvoorbeeld ziet dat hamburgers erg populair zijn, kun je meer extra's toevoegen (bacon, uitjes, augurk, ander sausjes etc.). Maar je kunt ook een speciale ‘meal-deal' creëren waar klanten een burger, drankje en portie frietjes (items met een hoge marge) kunnen bestellen voor een bepaalde prijs. Op deze manier verhoog je snel de gemiddelde bestelling.

Maar er is meer…

Er zijn uiteraard nog veel meer mogelijkheden om je horecaonderneming te optimaliseren op basis van data. Het ligt er maar net aan welke data beschikbaar is. Nog een aantal laatste voorbeelden:

  • Maak inzichtelijk hoe lang jouw gasten gemiddeld moeten wachten en weeg dit af tegen de productiviteit van jouw personeel. Wellicht zie je kansen om de wachttijden te verkorten.
  • Kijk naar de gemiddelde orderwaarde. Onderzoek of er mogelijkheden zijn om je sales mix aan te passen zodat deze stijgt. Train minder ervaren medewerkers bijvoorbeeld voor upselling van extra bijgerechten of meer drankjes.
  • Ga in je data na of het weer of een bepaalde periode van het jaar de behoefte van je gasten beïnvloedt. Pas hier je menukaart en prijzen op aan voor meer omzet.

Analyseer en onderneem actie

Zodra je voor jezelf hebt bepaald wat je wilt meten, kun je aan de slag met het verzamelen en analyseren van data.

Visualiseer je data in een (real-time) dashboard en probeer trends te spotten door de huidige data te vergelijken met de data van de maand of het jaar ervoor. Wat gaat beter en wat gaat slechter?

Ontdek je bepaalde trends en relaties tussen de verschillende parameters? Dan kun je daar direct gerichte actie op ondernemen. Pas wanneer een proces tot het gewenste resultaat geoptimaliseerd is, ga je door naar het volgende aspect dat je wilt verbeteren.

Op deze manier kun je efficiënt data inzetten om de processen in je zaak te verbeteren en uiteindelijk meer omzet te genereren.

Hulp nodig?

Wil jij je maaltijdbezorging beter aanpakken? Of jouw data op een andere manier effectief inzetten om jouw horecazaak te verbeteren? Maar heb je moeite met het in verzamelen of analyseren van deze data? Dan kijken onze specialisten graag met je mee. Vul onderstaand formulier op om teruggebeld te worden. Tot snel!

Over de schrijver
Daisy is binnen onze organisatie een échte online marketeer die de efficiëntie in alles opzoekt. Als consultant houdt ze zich bij klanten met name bezig met marketing automation, campaign marketing en leadgeneratie. Maar ook voor het inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager draait zij haar hand niet om. Daarnaast schrijft ze met enige regelmaat content voor onze website. Als ze geen klantrelaties bouwt, dan is ze druk met sporten, koken of het bingewatchen van een nieuwe serie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?