arrow_drop_up arrow_drop_down
Click Through Rate verhogen: 7 type afbeeldingen
7 april 2018 

Click Through Rate verhogen: 7 type afbeeldingen

We kennen allemaal de gezegde: ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden.' Daar zijn we het absoluut mee eens. Het is echter niet iets wat je er ‘zomaar' even bij doet. De juiste afbeelding kan zorgen voor meer engagement en een flinke boost geven aan de click through rate (CTR) van je e-mail. Terwijl een verkeerd gekozen afbeelding juist je CTR flink omlaag kan halen. Het is dus verstandig om goed na te denken over welke afbeeldingen je wilt gaan gebruiken. Hieronder geven we je een aantal mogelijkheden voor afbeeldingen die je kunt gebruiken om je click through rate een boost te geven.

Stockphotos

Laten we beginnen met stockphoto's. Stockphoto's zijn over het algemeen goedkoop en de keuze is oneindig. Voor een relatief klein budget kun je door het gebruik van high-quality stockphotos je bedrijf een stuk professioneler laten overkomen. En daarmee draagt het ook gelijk bij aan de betrouwbaarheid.

Maar de ene stockphoto website is de andere niet. Er zit veel suffe troep tussen. Een goede site die wij regelmatig gebruiken is Pexels. Alle foto's die je hier vindt zijn 100% gratis, óók voor commercieel gebruik! Wel zo fijn 🙂

Een andere site met veel gratis stockphoto's is die van Freeimages. Hier kun je meer dan 350.000 foto's vinden. Als je een zoekterm invoert, komen bovenaan eerst de betaalde foto's te staan. Maar no worries, als je een stukje naar beneden scrolt kom je al snel uit bij de gratis exemplaren. En de keuze is nog steeds reuze!

Onze laatste tip is Dreamstime.com. Zelf gebruiken we deze fotosite niet zo vaak, maar dat komt meer omdat we op de twee eerder genoemde sites eigenlijk altijd wel vinden wat we zoeken.

Infographics

Infographics zijn awesome! Wij houden ervan. Je kunt er zo ontzettend veel informatie in kwijt. Wil je lastige statistieken goed overbrengen? Visualiseer het! Een infographic is ideaal om lastige data helder, bondig en overzichtelijk weer te geven. Daarnaast trekt een infographic de aandacht. Zeg nou zelf, lees je liever een lap tekst met ingewikkelde statistieken of zie je dat liever in één oogopslag in een leuk opgemaakte afbeelding? Wij gaan dan toch voor dat laatste.

Een handige tool om gratis mooie infographics op te maken is Piktochart. De tool heeft veel mooie features en is echt heel erg handig in gebruik. Zodra je klaar bent met het ontwerp kun je de infographic gratis downloaden voor gebruik. Piktochart voegt bij de gratis versie aan de onderkant een klein watermerk toe, maar dat is niet storend. Wil je geen watermerk? Dan kun je upgraden naar een pro account. Je hebt dan ook direct de keuze uit nog meer templates om in te werken.

Piktochart voorbeeld

Screenshots

Screenshots zijn handig als je nieuwe features / updates wilt laten zien, bijvoorbeeld aan je website (before – after) of aan je producten. In plaats van uitleggen wat je hebt gedaan en hoe het werkt, laat je de lezer visueel zien wat er veranderd is. Zorg er wel voor dat je screenshot niet te druk is en vooral de focus legt op de update.

Awesome Screenshot is een superhandige browser extention voor Chrome, Safari en FireFox waarmee je direct vanuit je browser een screenshot kunt maken. Je kunt zelf bepalen of je de hele pagina wilt opnemen in je screenshot of slechts bepaalde gedeeltes ervan. Daarna is het enkel nog een kwestie van downloaden en het plaatsen in je e-mail. Easy peasy. Een kind kan de was doen 🙂

In-house foto's

Plaats zo nu en dan ook eens wat foto's van je bedrijf. Laat zien welke gezichten achter het de organisatie schuil gaan. Klanten hebben graag een beeld van de persoon waarmee ze zaken gaan doen. Uit onderzoek blijkt dat het laten zien van gezichten in je online uitingen bezoekers een positiever gevoel geven. Ook tonen A/B testen aan dat deze foto's voor meer conversie zorgen.

Schiet verder eens wat plaatjes van activiteiten op de werkvloer en de werkomgeving zelf (en koppel het aan een blog). Zo maak je direct je nieuwsbrief een stuk persoonlijker. Let bij het nemen van foto's voor je bedrijf wel altijd goed op de volgende punten:

  • Zorg dat het past bij je identiteit en wat je wilt uitstralen als bedrijf.
  • Wees consistent in de soort foto's die je gebruikt. Plaats dus niet het ene moment een kleurfoto, daarna een zwart/wit foto en wat later een foto met weer een andere filter eroverheen. Maak een keuze en houd je daaraan.

Foto's van klanten

Vraag je klanten foto's te maken van hun nieuwe aankoop. Niets overtuigt potentiële kopers meer, dan wanneer ze jouw product zien bij anderen. Een webwinkel die hier perfect op inspringt is Asos.com met hun ‘Marketplace'. Kopers kunnen op Instagram hun nieuwe kledingstukken laten zien met de hashtag #AsSeenOnMe. Deze foto's werken enorm (inspirerend), omdat ze de ‘real deal' laten zien.

Pictogrammen

Wil je een nieuwsbrief versturen met veel tekst en veel beeldmateriaal? Dan is het een goed idee om met pictogrammen te werken. Je wilt tenslotte niet dat je nieuwsbrief TE druk wordt en lezers het overzicht verliezen. Een website die wij hiervoor gebruiken is die van The Noun Project. Hier vind je een collectie van meer dan 500.000 pictogrammen die je (gratis) kunt downloaden en gebruiken voor je nieuwsbrief. Handig!

Strips (comics)

Stripverhalen zijn tof. Vrijwel iedereen heeft als kind wel eens een stripboek gelezen. En velen van ons lezen ze nu nog steeds. Een stripverhalen is (net als een infographic) een goede optie om complexe boodschappen over te brengen en meer toegankelijk te maken. Zo kondigde Google in 2008 haar eerste browser Chrome aan door middel van een stripverhaal. Wil je zelf aan de slag gaan met stripverhalen? Bezoek dan eens de website van Pixton.

Google-stripverhaal

Nog wat laatste tips!

Werk altijd met een alt-tekst. In de alt-tekst beschrijf je wat er te zien is in de afbeelding. Veel mailservers blokkeren namelijk standaard afbeeldingen. De ontvanger krijgt dan een alt-tekst te zien in plaat van een afbeelding en weet zo alsnog waar het mailtje over gaat.

Gebruik ook niet te veel afbeeldingen in je nieuwsbrief. Ze moeten je content ondersteunen, en niet de basis vormen. Click through rates (CTR) zijn het hoogst als er zuinig met afbeeldingen wordt omgegaan.

Tot slot doe je er verstandig aan om in de code van je afbeeldingen de hoogte en breedte toe te voegen. Zo voorkom je dat de lay-out van je nieuwsbrief niet verandert bij blokkering van afbeeldingen.

Over de schrijver
Daisy is binnen onze organisatie een échte online marketeer die de efficiëntie in alles opzoekt. Als consultant houdt ze zich bij klanten met name bezig met marketing automation, campaign marketing en leadgeneratie. Maar ook voor het inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager draait zij haar hand niet om. Daarnaast schrijft ze met enige regelmaat content voor onze website. Als ze geen klantrelaties bouwt, dan is ze druk met sporten, koken of het bingewatchen van een nieuwe serie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?