arrow_drop_up arrow_drop_down
Basis voor lead generatie: Inbound marketing
7 december 2020 

Basis voor lead generatie: Inbound marketing

Stel je voor dat je een strategie hebt die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar JOU toekomen, in plaats van jij naar hen. Hoe ideaal is dat? Nou geloof het of niet: het kan!

Bijna 75% van alle B2B aankopen starten met een online zoekopdracht. Vooral nu tijdens deze coronapandemie waarbij alles steeds meer en sneller digitaal zijn weg vindt. Met het veranderende koopgedrag van de moderne B2B koper past inbound marketing uitstekend in het gehele aankoopproces. Het is daarom van cruciaal belang dat je hier zo vroeg mogelijk mee aan de slag gaat.

Door slimme inbound marketingtechnieken in te zetten wordt jouw content gevonden en zorg je ervoor dat jouw doelgroep met jou in contact blijft, gedurende de hele klantreis. Hieronder vertellen we jou hoe dit werkt.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing richt zich op waardevolle content die op het juiste moment gevonden wordt door je doelgroep. In tegenstelling tot outbound marketing waarbij je de klant daadwerkelijk opzoekt, bied je met inbound marketing meerwaarde aan de klant door waardevolle content te verspreiden die de klant zelf op een natuurlijke manier naar jouw product of dienst leidt.

Eigenlijk hebben alle afdelingen die in contact staan met de klant baat met de inbound marketingmethode. Want waar het allemaal om draait is de hele relatie met de klant richten op het helpen met het realiseren van hun doelen en het wegnemen van eventuele pijnpunten. De rol van inbound marketing hierin is het optimaliseren van de gehele klantervaring door het creëren van goodwill bij de klant. Deze goodwill betaalt zich op de lange termijn terug. Bij inbound marketing is het effect dus duurzaam. Dat geeft, in tegenstelling tot een advertentie waar het effect weg is zodra je de advertentiecampagne uitzet, een langdurig resultaat.

Voordelen inbound marketing

  • Potentiële klanten zo vroeg mogelijk in het aankoopproces aantrekken
  • Zoveel mogelijk betekenisvolle ervaring met klanten creëren
  • Waardevolle relatie opbouwen met leads
  • Verhoogde zichtbaarheid
  • 100% meetbaar
  • Top of mind zijn bij je klant en blijven

Strategie bepalen met inbound marketing: Tips en tricks

Inbound marketing werkt volgens vier stappen: Attract, Convert, Close en Delight.

attract, convert, close, delight

1. Attract

Zorg voor de juiste traffic. Focus op bezoekers die het meeste kans maken om klanten te worden. Post blogs op je website, optimaliseer je content en promoot je het actief op social media. Zodra je de pijnpunten van je klanten begrijpt, kun je een contentplan maken die resoneert.

2. Convert

Maak leads van je bezoekers. Hier begint het conversieproces. Houd er rekening mee dat bezoekers graag hun gegevens achterlaten voor relevante content (white papers, ebooks, nieuwsbrieven, checklists, etc.). Hiervoor gebruik je technieken als call-to-actions en geoptimaliseerde landingspagina's.

3. Close

Haal klanten uit je leads. Doe dit door potentiële klanten door een funnel te leiden. Stuur je leads bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails waarin je ze steeds meer leert over het onderwerp waarin zij geïnteresseerd zijn (lead nurturing). Haal hier gekwalificeerde leads uit door te meten en te analyseren. Bouw vervolgend verder aan de relatie.

4. Delight

Blijf investeren in je relatie. Ook nadat iemand klant is geworden. Vergeet niet: het is een langetermijnstrategie.

4 inbound marketing hulpmiddelen

Wij hebben een aantal inbound marketing hulpmiddelen voor jou op een rijtje gezet. Deze hulpmiddelen dienen als ondersteuning voor het inbound marketingproces.

1. Organische vindbaarheid (SEO)

Alles wat je doet bij SEO is erop gericht om beter gevonden te worden in zoekmachines. Deze zoekmachines geven jouw website een bepaalde waarde van ranking, waardoor je een bepaalde positie in zoekmachines kunt bemachtigen. Met tools als, SEMrush en SE ranking, kun je die ranking vergroten. Dit zijn tools die jouw website meten op verschillende punten, zoals zoekmachine optimalisatie.

2. E-mail marketing

E-mail marketing is het hulpmiddel waarop nog steeds de beste resultaten worden geboekt wat betreft bereik en doorklik ratio's. Door de ontwikkelingen in marketing automation van de laatste jaren waarbij je met personalisatie en smart content nog beter aansluit bij de ontvanger, is de inzet van e-mail marketing nog verder ontwikkelt. Een handige tool hiervoor is ActiveCampaign. Dit is een email marketing software systeem.

3. Content marketing

Content marketing is de manier om content te creëren die afgestemd is op je ideale klant en de fases van de klantreis. Hierbij kun je als B2B bedrijf denken aan het vertellen van verhalen over de organisatie, producten, diensten en wat er gebeurt in de branche. Voor de juiste inrichting van je content is het aan te raden om een content kalender te maken.

4. Social media

Door actief je content te delen op social media bereik je je doelgroep een stuk sneller. Voornamelijk met de inzet van social media adverteren. Zo groeit enerzijds je netwerk en krijg je anderzijds meer leads binnen op je website. Houd er rekening mee dat Facebook en Instagram populaire kanalen in de B2C wereld zijn en LinkedIn en Twitter bestemd is voor B2B bedrijven.
Het beheren van je social media accounts kun je gemakkelijk doen door HootSuite. Dit is een social media management tool waarmee je social media platformen kunt beheren, monitoren en analyseren.

Aan de slag met inbound marketing

Inbound Marketing biedt antwoorden op vragen waarmee marketeers vandaag worstelen, zoals het genereren van kwalitatieve leads en het converteren van contacten naar klanten. Wij helpen je graag hiermee. Neem contact op via onderstaand formulier en ga aan de slag.

Over de schrijver
Tijdens haar opleiding Commerciële Economie aan Avans Hogeschool heeft Adrine gemerkt dat de online wereld snel verandert. Na een eerste ervaring als SEO-specialist bij een online marketingbureau heeft ze haar plek in data driven marketing gevonden. Adrine krijgt er energie van als ze kennis en inzichten kan omzetten in klinkende resultaten. Het mooie van data is dat het je beslissingen onderweg kan helpen en je een kijkje krijgt op de toekomst. Naast werk houdt Adrine van lekkere drankjes en dansjes. En dat het liefst op vakantie.
Reactie plaatsen

Mogen we cookies gebruiken?